måndag 5 december 2011

Den första dagen med snö...

... och världen blev vit och vacker.
När jag väckte Carolina nu på morgonen, och sa: "God morgon gumman, det har snöat inatt... det är alldeles vitt ute" så var det en dam som var fort uppe ur sängen. Sen sprang hon runt och kollade i alla fönster.... "som ett barn på julafton" att det verkligen var sant... att det hade kommit... det som både hon och jag väntat så länge på.... snö. Något bra...


Igår firade vi andra advent med Jonas och lilla familjen. Men min planering att både fira advent med dem och hinna upp till mamma... den fick stryka på foten. Som tur var kunde min syster åka upp och bjuda mamma på gofika i sjukhusrestaurangen... och jag hörde sen av mamma att de hade haft trevligt.

Carolina och jag hade nog en av de trevligaste adventsdagarna... än om snön inte fanns. Först gick vi en sväng på Gammlia Julmarknad.... där de bjöd Carolina på "suovas" och varm lingondricka. Sen gick vi runt där i lervällingen... såg alla jullika stånd... och lilla barnbarnet David fick en stor polkagrisklubba. Kanske håller det på att bli en tradition nu... en ny... att äta suovas och köpa polkagrisklubba på julmarknaden? Jag hoppas det...
Sen bjöds vi på saffranssemlor och pepparkakor hemma hos dem... med både julgran och julmusik i bakgrunden. De hade så fint och julemysigt...
Å som grädde på moset så kom min syster dit innan hon skulle åka hem.... och vi fick både påtår och mer mys. När vi åkte därifrån så bjöd min syster på hamburgare.
Något mer bra. En hel dag...

Så.... två bra. Det är någe att vara rädd om... njuta av... och bevara i sinna minnen. Det är något som man måste ha för att ta sig vidare... ibland bara till nästa dag. Just nu... när jag sitter här i rumssoffan... så tänker jag... hur skulle vi klara det här... utan julemys och bra? När oron för mamma... sorgen för Sven-Erik... ensamheten... mina ögon... ja, jag skulle kunna räkna upp en lång rad med svårt som också måste hanteras... i varje vaken sekund.

Men då tänker jag... två bra... två bra... två bra!

3 kommentarer:

en annan sa...

Helt rätt, två bra, fokusera på det bra. :-) *kramar*

Anonym sa...

Det värmde mitt hjärta att läsa om adventsmyset ni haft.
Vi har också fått snö och allt blev så vackert.
Sprang också runt och kollade i fönster och njöt av allt vintervitt.
Det inspirerade till lite julbak. Synd att vi bor så långt från varandra,annars hade jag gärna haft er som gäster.
Underbara fina Elisabeth, hoppas din mamma mår lite bättre, du kommer att få hjälp med dina ögon och styrka i allt det svåra.
Ja, vännen mina tankar är varje dag hos dej och Carolina.
Styrkekram från Kia

Elisabeth sa...

eN ANNAN: Tack, snälla du! Ja, det är precis det jag håller fast vid... fokusera på det bra! Ibland går det bättre, och ibland går det sämre.. Varm kram..

kIA: Tack, kära Kia! Jag blir alltid så himla glad när jag hör/läser att jag gjort någe som gett någon annan lite ljus. Som att ge värme i någons hjärta...
Härligt att höra att ni också har fått snö.. livet blir som lite ljusare då.
Mamma... ja, hon kämpar på. Just nu så är det lite bättre igen.. iallafall i en jämförelse med hur det varit den senaste tiden. Jag tackar Gud för varje dag hon får må så bra som det bara är möjligt nu.. och så får vi ta en dag i taget.
Din tro ger mig bärkraft mer än du kan ana... och en dag kanske vi kan ta en "gofika" ihop. Jag hoppas det, min vän... Varm kram..