tisdag 28 juni 2011

För några dagar sen...

... så tänkte jag skriva om ensamhet. Men hur det nu blev - så blev det inget. Det gick för djupt, och jag fick inte ihop tänket. Då tänkte jag att det kanske skulle gå bättre med en dikt istället... något igenkännande och bärande som jag kunde låna någonstans.
Men när jag läst om... "ensamhet i natten"... "jag dör här"... vem kan älska mig"... och ännu mer deprimerande dikter... så insåg jag två saker: Jag skulle bli verkligt deprimerad om jag fortsatte att läsa det här... och vad jag egentligen behövde var att få läsa om hopp och framtidstro.

Å jag höll precis på att ge upp... när jag hittade den här dikten skriven av Py Bäckman. Mer tänkvärt och bärande än mycket annat jag läst på senaste tiden...

Om ingen på jorden vill ha dig
Så kanske himmelen vill
Och det du är skyldig djävulen
Kanske Gud kan skjuta till
Du vet att du gjort vad du kunde
och sörjt det du inte kan
och kom du till korta i livet
var kanske din kärlek sann

Du skrattar så lätt och gråter
och helst i din ensamhet
men Gud kanske kallar dig åter
han har sett dig – och han vet,
att ditt hjärta är stort för de svaga
och svagt för det som är stort
så gå till honom och klaga
om livet går alltför fort

Du vet vad du gjort här på jorden
Och hoppas det räcker en bit
Och kanske du blev en människa
för att lyckas ta dig hit!
Och är det så viktigt att minnas?
När glömskan kan vara en tröst
För all denna sorg som kan finnas
i människans flämtande bröst

Så låt dina tankar få skingras
och välkommna ännu en vår!
För det är du skyldig kärleken
fast den visar sig - och går
För om någon på jorden vill ha dig!
Så jubla då och var nöjd
Och väntar dig inte himmelen
så njut på en lägre höjd


Men visst var den väl både tänkvärd och fin...

10 kommentarer:

Laila sa...

Men vilka otroligt vackra ord! Jag börjar gråta här miss i nassen...

Jag hoppas av hela mitt hjärta att Pys ord orkar bära dig! Det är du så värd ♥

Anonym sa...

Så himla fint, tänk att kunna få ner det i textform så tydligt. Du är också bra på det men här var kanske Py ett strå vassare. Tack, den texten ska jag bära med mig.
Hoppas ni får en fin dag. I Stockholm värmer solen sedan tidigt i morse.
/Carita

Nonna sa...

Helt underbar den gör jag till mitt nya hem (när nu det dyker upp) i kalligrafi. Har dessutom alltid gillat Py B. Tack snälla för den!
Kram Nonna

Maggan sa...

Så enkelt och fint fångat. Py Bäckman är verkligen är pärla.

Varma tankar till dig!

Kersti sa...

Verkligen fin och mycket tänkvärd. Kram

kajsa sa...

Mycket fin å sann! jag hoppas av hela mitt hjärta att den kan bära dej lite grann iaf...kram

Anonym sa...

Tack! Vilka ord!
Får nog äsa den igen och igen!
Hoppas du får de krafter som behövs
Kramar från Kia, en okänd vän men som tänker på dej och din dotter ofta och bara önskar er allt som är gott.

Eleonora sa...

Fint skrivet av Py!

Ingabritt sa...

En Ängels Kram..

Jag skickar Dig en Ängels Kram för att lysa upp Din
dag.
Din Ängel ska jämna ut Din väg om bekymmer kommer i
Din väg.
Hon tar lätt bort Din besvikelse och tar bort Din oro.
Hon planterar ett frö av kärlek och hopp i Ditt Hjärta
och hennes smekning av solstrålar tar bort alla moln.
Så när Du känner Dig trött, frustrerad eller nere kom
ihåg
att Din Ängel finns där för Dig

Kram // Ingabritt (de bästa orden jag fann just nu)

Elisabeth sa...

Till alla: Nu sitter jag på jobbet och skriver... datoreländet hemma hängde sig imorse!Men jag svarar på era fina kommentarer ikväll... tack snälla snälla ni! Ni kommer verkligen med drivkraft ska jag säga... tack!