söndag 16 januari 2011

I vissa stunder...

... då måste man verkligen dra det djupaste andetag man kan. Knäppa sina händer, och dra in all den luft som man förmår, och i detta djupaste andetag, bestämma sig för att, med all sin kraft, bara fokusera och hitta, eller hitta på, ljuspunkter i den nya dagen.

Jag gjorde det imorse... innan jag ens stigit upp ur sängen... och det är väl så de flesta måste göra för att överleva när alternativet inte är ett alternativ.

Så idag har jag köpt billig frukt på lill-konsum... sett "Kapten Corellis mandolin på teven... lyssnat på Dean Martin... och tänkt lite... eller rättare sagt, skapat en, just nu iallafall, hållbar fantasi om hur bra det ska bli framöver... med våren och allt. Så ska det bli.
Å det är märkligt vilken kraft en sådan fantasi har... om än kanske bara för stunden... för i en sådan fantasi ryms aldrig någe elände. Ingen logisk framförhålling för det svåra man vet ska komma... ingenting som heter svårt eller sorgligt. Som om det svåra bara försvunnit av sig själv... och kvar finns bara en stark och målmedveten önskan över hur bra allting en dag ska bli.

Så just nu ska jag köpa mig en kappa när våren kommer.... och många många vita tulpaner.

9 kommentarer:

Eleonora sa...

Fantasier kan ge en vad som helst och när som helst. Sen gäller det att tro på dem också och spara dom på ett säkert ställe.

Kram du fina!
Från Eleonora

Caja: sa...

Det gör du rätt i..att köpa kappa och tulpaner. Själv har jag handlat två kappor denna vintern...en i lamaull...en röd...den andra är också ull..grön. Bägge är köpta på Röda korset, min absoluta favoritaffär. Där är jag så gott som varje vecka.

Nattkram till dig Elisabeth/caja

Kajsa sa...

Vad roligt med en ny kappa! Jag ser åxå framemot att få köpa ett knippe tulipaner och ha i vas på bordet. Jag gillar de gula! Kram

Renée sa...

Att se dessa små glädjeämnen är väldigt viktigt för själen. Jag skulle inte ha levt utan mina drömmar!
Ha det bäst och sköt om dig! KRAM

Anna-gravid i vecka 33 sa...

Att fotografera mycket i naturen när våren kommer kan verkligen ge extra energi! Tänk att allt blir till liv igen när det bli vår. Kram

Camilla sa...

Jag blir lycklig bara våren kommer!
Men en ny kappa eller några blommor sitter i och för sig aldrig fel heller. :)
Sköt om dig
Kram

Kersti sa...

Tanken är en förunderlig kraft som gör skillnad och kan förändra mer än man tror. Så håll i dina vackra tankar släpp dem inte. Våren kommer och tulpaner med den. Kram

Anonym sa...

En ny vårkappa är alltid ett bra tänk oavsett om den bara finns i fantasin. Du må tro att jag haft många såna kappor och jag har behövt dem alla. Och det bästa med dem är ju att det alltid är så överkomligt pris på dem :-)!

Kram!
Anki

Nina Lindh sa...

mmmmm... vita tulpaner. Snyggt!


Kraaam på sig!