söndag 13 december 2009

"Elaka" kommentarer...

... får ni såna?
Jag skulle tro att de flesta som skriver blogg får det... och speciellt om man skriver om något som "någon" av outgrundlig, och märklig anledning tar åt sig. Jag tror också att de flesta får sådana kommentarer under anonymitetens skydd... för de har inte modet, som en bloggskrivare har, att stå för sina åsikter.

Vad vill sådana anonyma kommentatorer uppnå egentligen? Eller förresten, jag ska inte kalla dem för kommentatorer! För det är att upphöja deras feghet till en acceptans där deras åsikter räknas... och att jämställa dem med de kommentatorer som vågar stå för sina åsikter. Så... vad, och vilka är de egentligen? Och framför allt... vad hoppas de uppnå?

Jag får rätt ofta sådana kommentarer! Speciellt när jag skriver om vår, eller Carolinas ensamhet sorg, och saknad. Eller när jag skriver något som uppfattas som en skugga mot släkt och familj... men konstigt nog, aldrig när jag skriver tvärtom. Inte heller när jag bara skriver om ditten och datten...

Jag förstår mycket väl att syftet med dessa kommentarer är att skapa någon form av reaktion hos bloggskrivaren...
... men jag tycker (som vanligt då, och som jag gjort allt sedan jag började skriva den här bloggen) bara så synd om dessa små varelser... för det enda de åstadkommer, åtminstone hos mig, är att de skapar en intressant frågeställning... vilka psykiska förutsättningar har man inte fått när man söker utlopp för sina frustrationer på detta sätt?
Å det är nog inte den reaktionen de hoppades på! Är jag rätt säker på...

Om de dessutom visste att jag oftast bara ler åt deras kommentarer... av just ovan nämnda frågeställning... ja, då kanske de skulle inse det lönlösa i att ödsla sitt fega krut på mig. Det är liksom inte lönt... jag tycker helt enkelt bara synd om den som skrev!
För jag skulle inte vilja vara en sådan krake... som gick omkring här i världen... och med min feghet gav mig själv rätten att under anonymitetens skydd ge mig på vem jag ville med min frustration. Då skulle jag nog söka hjälp... !!

12 kommentarer:

Nina sa...

Fega anonyma krakar finns överallt och kluddar och kladdar i andras bloggar.. anser sig ha rätt att döma. Men... de kastar sten i glashus!

Kram på sig!

Vida sa...

Jag får inte så ofta det men jag blir förstummad över att människor väljer att vara elaka.. såna personer trivs inte med sig själva och sina liv brukar jag tänka (oavsett vaj de säger). För varför ska man trycka ner eller rättfärdiga sig inför andra, jo för att försvara sig själva.. men det intressanta är att det säger bara nåt om de själva.

Som Kay Pollack brukar säga: Varje negativ tanke du har om en annan person har inget med den personen att göra...

KRAM till dig

Eleonora sa...

Hälsningar och kramar, som kanske kan sudda bort de elaka kommentarer du fått i din blogg.!

Isabelle sa...

Jag har varit lyckligt förskonad från sådana idioter, både nu och i gamla bloggen. Bara en gång har jag fått en sur kommentar och det var när jag skrev att jag inte gillade Christer Sjögren i melodifestivalen, haha.

Men du, hur klok och stark och imponerande kan man bli? Du är fantastisk! Det är liksom bara att deleta de där knäppgökarna, något annat kan man inte göra. Tänk på att det finns krakar som inte gör annat än att hoppa in på olika bloggar de aldrig följt tidigare, bara för att skriva något som skapar reaktion. Och visst är det sorgligt att det ska vara deras enda sätt att bli sedda.

Hoppas du har en skön måndag och att kanske gubben snö kommer på besök idag :) KRAM!

Mimmi sa...

Ja det finns människor överallt som mår dåligt och det tar sina uttryck på de mest konstiga sätt.

Omdet går blockera det ipnumret men det kan hända att personen/erna skriver från olika ipnummer.
Eller total ignorera dem hur jobbigt det än låter för de vill ha reaktion.

Men jag förstår hur det svider i hjärtat ...mer än väl.

Själv har jag aldrig varit utsatt därför vet jag inte hur det känns. Någon gång har en kommentar som jag skrivit hos någon misstolkats .

Det ända jag kan tänka som inte är någon tröst till dig är att det är väl tur att deras "må dåligt" tar sig uttryck bara genom att skriva elakheter och inte tar sig fysiska uttryck.

Andra som nyligen skrivit inlägg om elaka kommentarer är gizmolinas på blogg se, hon skriver en helt annan typ av blogg än dig.

Önskar dig o Carolina en bra vecka med före-jul känsla

Annela sa...

Jag får inte sådana numera eftersom jag har spärrat min blogg och bara har inbjudna trevliga och snälla läsare.
Men anonyma kommentarer av elak art är alltid ynkliga och jag har svårt att ta dem på allvar. Det enda man kan göra är, som du gör, tycka synd om dem, för de förstår inte bättre.
kramar, vännen

Anki N sa...

Det är trist när folk inte vågar stå för vad de skriver o tala om vem dem är. Vet inte varför de överhuvudtaget är anonyma för även om de inte själva bloggar så har de garanterat en mail ex. Jag har själv faktiskt aldrig råkat ut för detta - konstigt men sant. Men man ser ju ofta på kommentarer i tidningar o så på nätet, att de finns folk som har som sysselsättning att lämna dumma kommentarer till inlägg. De är så dumma o elaka ibland att man förstår att det är en människa bakom som inte gillar sig själv speciellt mycket, har brist på sysselsättning o ett trist liv.
Hoppas du slipper dem fortsättningsvis. En som kan stå för vad jag lämnar efter mig i kommentarrutan.
Kramiz Anki N o ha en skön vecka.

Ewa sa...

Du vet vad jag tänker och tycker om dessa fega mäniskor. De pekar mot er men de går alltid tre fingrar tillbaks till dem själva. Jag säger som Vida så sant skriver "Varje negativ tanke du har om en annan person har inget med den personen att göra..." Det är så sant s sant.

Hjärtinnerliga kramar från mig till er

Ancan sa...

De som är fega och vill såra andra mår själv sämst.
Tänk - de msåte stå ut med sig själva 24 timmar om dygnet, vi behöver bara raddera deras löjliga inlägg :)

Tussegumman sa...

Hej min vän, förstår inte vad personer är ute efter som försöker leka duktiga och skriver massa strunt. Särskilt sådant de inte är insatta i. Jag har så svårt för dessa fördömmande människor som alltid skall tycka tvärtemot. Jag tror helt enkelt att de inte klarar av din uppriktigthet och att du är en kämpe som har en kamp varje dag och att du faktiskt mitt i din kamp klarar att dra det i hamn. Låt dem inte sätta dig på dig... Önskar dig all kraft och energi du kan få och att denna julen blir ett bra jul att lägga till på måbradagarna. Många kramar till dig och Carolina från Tussegumman.

Elisabeth sa...

nINA: Ja, de tycks finnas både här och där.. men kanske är det bara då de vågar uttrycka det de har på hjärtat? Egentligen rätt sorgligt, eller hur? Kram..

vIDA: Ja, jag blir också rätt förstummad... att välja att vara elak, när man kan välja att vara god? Hur mår man då, egentligen? Det är ju dessa människor som har så dålig självbild, att de måste trampa på andra så att de på så sätt kan lura sig själva att de är bättre. Å han är rätt klok den där Pollack...! Kram..

eLEONORA: Tack kära vän... dina hälsningar och kramar värmer oerhört mycket! Alltid. Kram..

iSABELLE: Du är för härlig, du! Jag är inte heller speciellt förtjust i Christer Sjögren...!
Å tack snälla för dina värmande ord, som jag tar emot med stolthet... än om jag nu mest känner att: Nja, så himla fantastisk är jag ju inte!Det finns så många mer fantastiska människor i världen... och där är jag rik... för många av dem har jag fått möta här!
En av dem heter Isabelle!! Kram..

mIMMI: Ja, jag har tänkt lite på det här med att ignorera "elaka" kommentarer... hur gör andra? För mig är det dock inget större problem... för en anonym ingen som säger något säger ju egentligen inget! Om du förstår hur jag menar? Å så vill jag önska att du också får en vecka med riktigt varm och nära julkänsla med de dina... och tack snälla, för din omtanke om oss! Kram..

aNNELA: Jo, jag funderade också på att spärra min blogg... men samtidigt så kände jag i det en begränsning. Jag vill inte ge de fega och små människorna det nöjet heller... skulle deras småaktighet tvinga mig att begränsa min blogg?? Nej, så icke heller..!! Hoppas att allt är bra med dig, min vän... Kram..

aNKI N: Tack för ditt mod! För att våga stå för det man säger, och skriver... det handlar ju om att man äger ett mod, eller inte! Å jag kan bara hålla med dig... det är människor som inte gillar sig själv särskilt mycket som väljer att vara elaka mot andra.
Jag hoppas också att slippa dessa människor framöver... men jag gissar att de ändrar sig nog inte över en natt! Hoppas du får en julig och fin vecka du med... Kram..

eWA: Ja, min vän... du har så rätt! Å som jag har sagt: det är synd om dessa människor! Tänk dig att inte ha den insikten... att man hade så höga tankar om sig själv att inget man sa eller gjorde kunde vara fel eller orätt! Kram..

aNCAN: Ja, nu måste jag skratta... det var verkligen bra skrivet! Det ska jag verkligen med mig... små stackare som måste stå ut med sig själva dygnet runt! Kram..

tUSSEGUMMAN: Vad roligt att höra ifrån dig... dina ord har alltid betytt mycket för mig. Ja, håller med dig i det mesta du skriver, och kanske är det som du skriver... att de kanske inte kan hantera uppriktighet. Eller att det skrivs om den...
Hoppas också att du har kraft och energi för dina dagar... och att din jul, tillsammans med de dina, får bli nära och varm. Kram..

Ullet sa...

Jag förstår inte hur man kan vara elak öht anonym el inte, vad ger en för rätt till det egentligen? Varför tror man att man får bete sig hur som helst?

Jag har hitintills varit förskonad från anonyma kommentarer av elak natur men det kommer kanske? Bra att du ställer dej ovanför dessa dummingar och inte låter dej påverkas.Kram!