torsdag 26 november 2009

Jag skulle ha fått...

... många korvringar för de där skorna! Tänkte jag i bilen när vi åkte hem idag. Å ångestdemonerna satt i baksätet, och slogs om utrymmet...

Min farfar sa ofta "ja, men man skulle ha fått mycke´ korvringar för det där", och "det där" kunde antingen vara någonting som han själv ångrade att han köpt, eller så någonting som någon annan köpt för alldeles för mycket pengar. Enligt honom.

Idag köpte jag mig ett par stövlar. I äkta skinn, på rea för 489 kronor. Å som jag inte alls hade råd med. Men de var ju så snygga... å de var ju så bra pris... å de enda stövlar jag äger har Carolina övertagit... å jag har bara vinterkängorna nu... å vårskorna... å regnstövlarna. Så... i det logiska tänket, som för övrigt vann, eftersom jag ju köpte skorna, fanns det bra skäl för köpet! Men det andra tänket... det där dåliga samvetet... det som hellre hade gått och köpt någe till någon annan... det som visste att jag egentligen inte hade råd... det som visste att det skulle gå bra att fortsätta använda vinterkängorna.... det följde med mig hem!

Det blev så ämligt av alltihopa, att jag började gråta när jag kom hem. Ja, men.... jag har väl aldrig varit med om värre... gråta av dåligt samvete, för att jag köpt ett par skor???
Nåja... nu är iallafall skorna köpta... det logiska tänket har fått jobba hela eftermiddagen med det andra tänket... och nu får det bli som det kan.

Å förresten... så har vi slutat äta korv!

..........

Men vi hade en trevlig dag... min "vän" kontaktpersonen, och jag. Jag får tänka så... gott fika, komma ut ett tag, åka bil, surra om mycket, och bara göra någe roligt! Jag behöver allt sådant nu...

11 kommentarer:

Warglycke sa...

Du är väl värd de där stövlarna. Inte bara tänka på andra i första hand! Lova mig det :)

Kram på sig!

Johangårds-Nina

Kersti sa...

Jag stöttar dig i stövelköpet. Jag tror att det var alldeles nödvändigt att köpa de där stövlarna. ge efter för det. Kram från en som går i samma tankar och skulle behöva stövlar eller....

Ormen sa...

Är du torr o varm om fötterna så klarar du det mesta!!
-sa någon klok person.

Du gjorde så rätt så!!!!!

Anonym sa...

Njut av skorna, jag vet precis hur det är med det dåliga samvetet... tänk istället att du köpt dig en tidig julklapp och det förtjänar du efter det här året! Känn dig fin när du använder dom så blir allt så mycket bättre! Kram

Tina sa...

Hej vännen!!
Du ska INTE ha dåligt samvete för att du unade dig ett par stövlar vännen! Vi måste få unna oss nått ibland, det är ju det som kan ge oss glädje i jobbiga stunder. Att få nått nytt att ta på sig. Det kan göra att vi känner oss mer hela! Jag tycker du gjorde helt rätt vännen! Vi är alla värda nått fint i belöning.. eller vad vi väljer att kalla det. & skor måste vi ju ha!! Men jag förstår dig.. jag köpte de dyraste stövlar jag någonsin köpt nyligen... 1300:-!!!!! Har alltid handlat på rea priser.. men nu öppnade ju min chef en skoaffär & då köpte jag ett par. Fick rabatt oxå =)
Nä, bort med dåliga samvetet & fram med.. "jag är värd dessa!"
Kram Tina

Musikanta sa...

Det är dig väl unt, de där stövlarna! Dessutom var det ju ett fantastiskt bra pris. Hoppas de är bekväma också. Du får ta en bild på dem och lägga in.
Varma kramar/M

Eleonora sa...

Jag tycker det var verkligen bra att du köpte dig nya goa stövlar! När snön sedan kommer är det ju viktigt att du kan sko dig rätt. Bra pris var det ju också, så ha inget dåligt samvete för detta.

Igår hade jag mitt äldra barnbarn S. här hela dagen. Ont i magen hade hon och det var nog skönt att få vara hos mormor och bli ompysslad. Dessutom occuperade hon min data, så därför blev inget skrivet för mig. Hon har ju alltid så mycket med skolan och fritiden full av gymnastik och kompisar, så det var underbart att få rå om henne och kunna pussa på henne.

Nu ska jag börja min fredagsstädning och avslutar med en stor kramis

Ingrid sa...

Klart att du ska unna dig ett par stövlar, man måste ju kunna gå ut och man måste faktiskt också få lov att känna sig fin. Det är viktigt!

Jag önskar dig en fin första advent!
Många tankar går till dig och Carolina.

Kram Ingrid

Elisabeth sa...

mUSIKANTA: Tack snälla! Jo, jag vet att det var ett bra pris.. men du vet hur det är, det finns ju så många andra hål att stoppa i... och foto kommer. Kram..

eLEONORA: Tack snälla! Å jag jobbar på det här med samvetet! Vilken lycka för S att hon har dig! Jag vet ju bara hur mycket min mormor betydde för mig... och många gånger har jag sagt, att jag skulle inte ha varit den jag är idag, om det inte hade varit för henne! Så tror jag också att din S kommer att känna en dag... Kram..

kERSTI: Tack snälla! Jo, det VAR egentligen nödvändigt, men du vet...! Lycka till med ditt stövelköpsfunderande... Kram..

hAVSKATTEN: Tack snälla! Ja, det var en bra tanke... en tidig julklapp till mig själv! Inte för att jag brukar köpa julklappar till mig själv, men i år kan jag ju göra ett undantag. Jag ska försöka hålla den tanken.. tack igen! Kram..

oRMEN: Tack snälla! Det var mycket tänkvärt och bra sagt! Jag tar till mig de orden... för klara det, det ska jag ju! Kram..

nINA: Tack hjälten! Men håll med om att det är mycket roligare att köpa, och tänka på andra... men jag försöker... försöker nu i mitt nya liv att tänka: JAG. Kram..

tINA: Tack snälla! Jo, jag håller med dig i allt du skriver... när det gäller alla andra. Men att tänka så när det gäller mig, då blir det svårare... men jag tränar på det nu.
Å jag tycker att du gjorde absolut rätt som köpte dig ett par skor... oavsett pris. Du är värd många många par skor för mig... Kram..

iNGRID: Jo, du har helt rätt, men jag har lite svårt med unna-sig-själv-tänket. Men jag har börjat träna på det...
Å en riktigt riktigt fin och ljus första Advent önskar jag dig och gubben din. Kram..

Anonym sa...

Kära lilla hjärtat.

Har följt din blogg under en längre tid nu utan att ge ett livstecken ifrån mig. Känns lite påträngade, som den fula flugan på väggen men nu är det dags.

Om du ska behöva frysa om fötterna också kan det aldrig bli väl. Det räcker med kylan i hjärtat...
Och för att hålla jämna steg "hon där framme" är det noga med fötterna. Dessa utsatta små "underverk" behöver all omsorg & kärlek de kan få så varma, goa fötter är inte bara en rättighet utan en skyldighet och kan absolut Inte mätas som ett skuldberg av korvringar.
För att inte tala om Pontus P. Tänk vad gott för honom att ha en varm & go matte med på promenaderna.
Vad jag vill ha fram med detta är: Sköt om dig ordentligt & tänk på att fötterna är de som bär "allt".

varma tankar till dig från oss i novembernatten
//kram & buffmnosen
M-matten & M

Cecilia N sa...

Jag får väl erkänna att jag skolkat från din blogg ett tag. Så när jag nu läste om learning by doing och hon Elisabeth där framme i framtiden så blev jag glad.
Du har "badat klart", helt tydligt!

Att då köpa sig ett par stövlar är fullständigt normalt. Jag har för mig att min röda kjol kom till mig i den vevan. Och å vad jag älskat den genom alla år och fortfarande.

Den är inte längre så fräsch, det skulle jag nog se om jag använde någon annans ögon, men jag vägrar. Den är min finaste!