lördag 31 oktober 2009

Ljushelg...



... tyckte jag var ett vackert ord att läsa ikväll. Om en helg då man ska tända ljus för de som har gått bort. Leda dem hem på någe sätt...

Jag tände nyss ljuset på bordet. I tanken tände jag det för Sven-Erik.
Han har inte gått bort... men jag vill ändå leda honom hem. Hem.

"Och jag vill
Tända en stjärna till
Den som har frusit
Och gått vill i världen
För den som inte finns hos oss
Tänder vi nu ett bloss
Brinner en låga klar
Kom hit här är den"

Han är hos mig...

5 kommentarer:

bollebygdsbo sa...

När jag la texterna på min blogg tänkte jag på dig.
Klart att du får ta med dem till dig.
Allt beröm till Atle Burman.

Annela sa...

Vilken vacker dikt! Den får mig att tänka på min mamma och pappa och jag ska också tända ljus för dem idag.
Kramar, vännen...

Elisabeth sa...

bOLLEBYGDSBO: Tack snälla.. din värme och omtanke om andra är helt fantastisk! Å jag är glad att jag får vara din vän... Kram..

aNNELA: Ja, min vän.. det är en av verserna från julmelodin "Julen är här", som Tommy Körberg brukar sjunga. Den är verkligen vacker...
Att "lysa väg" för de som fattas oss är viktigt... för på någe sätt så symboliserar det tända ljuset också den kärlek som finns. Kram..

Bloggblad sa...

Försökte skriva här tidigare, men det gick inte.

Ungarna i skolan älskar Billy Butts sång... och några önskar den året runt som önskesång, och visst är den fin, även om Billy B inte står högt i kurs hos mig.

Atles gillar jag bättre. Gissningsvis har de inget emot att finnas med på nätet nån av dem.

I kväll sjöng vi i kyrkan, 81 namn lästes upp på församlingsmedlemmar som lämnat oss - gjorde ont i mig när jag såg bekanta i kyrkan som mist sina kära. Det här är en tuff helg för dem som blivit ensamma - på olika sätt.
Kram på dig!

Elisabeth sa...

bLOGGBLAD: Inte visste jag att det var Billy B som hade skrivit "Julen är här"! Jag kan bara hålla med dig, det är en fin låt, än om nu inte Billy B står särskilt högt i kurs här heller.
Och det är sant - en tuff helg för de som mist någon. Jag har lite svårt att förstå varför man läser upp de som har avlidit i kyrkan? Vad är tanken bakom det.. vet du? Kram..