onsdag 8 april 2009

... å det är ju så här det är

...tänkte jag. Igår, på promenaden med Pontus P.
Små samtal. Små möten. Jag går ännu bredvid... men ändå inte.
Längtan, förtvivlan, sorg, saknad... går också bredvid.
Det kommer att vara så länge än...

Men.... det går ju bara inte att gå och dö åt eländet!! Då måste man
helt enkelt söka igen det där lilla fröet som man bär inom sig... det där
djupaste, ännu inte så spirande fröet, som vill så mycket, men som
förmår så lite. För det mesta nu...
Då måste man ta tag i det fröet, bära upp det till ytan... och med hjälp
av det hitta små glädjeämnen som bär just för stunden, eller för
dagen.

Så... jag har bestämt, med hjälp av det lilla fröet, att det ska bli en
bra påsk i år. Jag har köpt en liten bit lax... en liten påskskinka hittade
jag i går.... och jag har lovat Carolina mycket påskgodis. Påskris och
påskpynt skippar vi i år... helt enkelt för att det mesta av pyntet
försvunnit i alla flyttningar. Men en liten påskduk på bordet... och en
påsktupp har jag ju fått... så det kommer att bli bra ändå.

Sen.... ska jag träffa bloggvännen Ewa idag. Det ser jag mycket fram
emot! Dels för att hon är en underbar människa... men också för
att det blir lite trist att bara umgås med Pontus P och Carolina.

En dag i taget.... men framåt! Sen att man verkligen måste gräva
djupt vissa dagar för att hitta det lilla fröet... så kommer det att
vara länge än!

..........

Ett viktigt minne. Ett roligt sådant. För många kanske inte så
märkvärdigt... men för Carolina var det lycka. Påmåndagkväll
var hon hemma hos en klasskompis och pluggade, åt godis, och
fikade. Jag gissar ju att det inte blev så himlens mycket pluggande...
men vad gör väl det? Hon hade haft roligt, och det var huvudsaken.

..........

Tack alla ni som lämnar så varma och bärande ord.
Jag hoppas ni förstår hur mycket sådant bär... speciellt de dagar när
det där ämliga lilla fröet knappt går att hitta någonstans. Tack underbara människor....

9 kommentarer:

Nalle sa...

Jag tror att livet består av många olika frön. En del växer gladeligen upp så fort solen skiner lite på dem. Andra tar lite längre tid på sig. De är djupt rotade och därför tar de längre tid på sig att komma upp till ytan och känna solens varma strålar.De strävar och kämpar, men uppåt går det. De kan inte växa nedåt. Snart nog så ser de ljuset och känner värmen slå emot dem.
Du resonerar så rätt: "Det går inte att dö åt eländet".
Det vore som om man trampade ned de frön som strävat uppåt så länge. Ge istället plats för dem att växa.
Kramar och önskan om en riktigt fin Påskhelg. Nalle

Pärlan sa...

Önskar dig och Carolina en fin Påsk
Kram

Anonym sa...

önskar er en trevlig påskhelg med massor av sol.

Pratade med SE i går....önskade honom en trevlig påsk...puss i påsk sa han !


B

Christina sa...

Vill önska ER en skön påsk, en stor kram

Vida sa...

Vilket härligt litet frö, vårda det väl! Önskar dig en fin påsk och hoppas på fina bloggmöten..

Kramar

Anonym sa...

Jag hoppas ni får en trevlig påsk! Mycket sol och värme önskar jag också att det kommer då blir ju allt så mycket trevligare. Vi åker upp till mamma en snabbis i morgon, ska försöka hinna med så mycket just nu. Det blir kanske lite bättre sen, kommer upp till umeå igen i maj

kram C

Kersti sa...

Du anar inte vilken växtkraft det är även i de allra minsta frö. Det viktiga är ju just de små samtal och små möten och inte de stora svepande gesterna. Kramar och njut av laxen och godiset.

Dailyprayer sa...

Tack för påskhälsningen! Önskar även er en fin påskhelg. Du har ju fått gåvan att kunna se och ta vara på vardagens guldkorn, även om de ibland är små. På det sättet så tror jag att man lättare kan uthärda de tyngre stunderna däremellan. En del människor har inte förmågan att kunna urskilja dessa små guldkorn, för dem är nog läget betydligt sämre...

Önskar er allt gott!

Eleonora sa...

Jag tycker det låter underbart med ditt lilla frö som du vårdar så ömt och tar hand om! Gissa bara om det kommer att gro och växa till sig i sinom tid. Allt gott inför Påsken önskar jag dig och Carolina! Precis som du ville jag gärna pinna över med ett påskägg, nu får du ta emot det i tanken! Många varma Påskkramar