onsdag 11 mars 2009

"Mönstereleven"....



.... sa han. Hennes lärare idag på utvecklingssamtalet. Hon som vänt förra årets frånvaro på 80 procent, till en frånvaro på 0,8 procent. Hon som vänt IG:n till VG och MVG. Hon som nu satt där i klassrummet och kunde andas ut.... för att hon inte fick någon uppsträckning för att hon hade pratat för mycket på spanskan. Hon som gick därifrån, tillsammans med sin mamma, och såg ut som om hon vunnit högsta vinsten.... sken som solen, och kvittrade nästan förundrat: "Mamma, fattar du... ?" Hon var ett leende hela hon...

Då får en mamma vara hur stolt som helst.... ja, både stolt och lycklig. För trots att jag alltid säger till henne att jag är stolt oavsett vad hon presterar eller inte presterar i sitt liv, så blev jag extra stolt över henne idag. Men för den hon är, för hur hon kämpar, för den empati och omtanke hon äger, för den styrka jag vet att hon har.... och framför allt för att hon är..... just den bästa Carolina Ingelsson som finns, så kommer jag alltid att vara mycket stolt över vår dotter! Mönsterelev eller inte....

Men just nu känner jag mig lite extra stolt.... jag tycker jag kan få vara det idag.

"Å du vet pappa, han skulle ha blivit... jättestolt över att höra det här! Han ÄR jättestolt över dig..." sa jag.

"Jag vet det mamma" svarade hon.

..........

Min pappa kom hit igår kväll. Med ett presentkort hos frissan på klippning och slingor. Jag blev mycket mycket rörd.... och glad. Tack!

21 kommentarer:

Diverselådan! sa...

Tusen miljoner kramar till jätteduktig Carolina. Och sammaledes till Carolina-mamman.
Sträck på er nu och var stolta över er!
/Annette

Anonym sa...

Har tassat omkring och läst här väldigt länge, är jättedålig på att kommentera dock. Känner nu att jag måste säga att ni är fantastiska båda två. Alldeles underbart skriver du och jag är säker på att ni så småningom får ett underbart liv, såväl du som din dotter.

Massor med lyckönskningar från mig, en norrlandstjej i storstan

Anonym sa...

Du har all anledning att vara stolt över er fantastiska dotter!
Tänk på att du och SE hjälpt till göra henne till den hon är idag.
Många kramar Bodil

Gisan sa...

Grattis til dig för att du har en så fin dotter och grattis till dig själv för att du är en så fin mamma! Så härligt med presentkortet till frissan :-) Jag har varit där idag och vet hur skönt det känns. Slingor ska göras men jag ska prova själv *pirrigt*. Stora kramar...

Dubbelörn sa...

Stor grattiskram till favvistjejen!! Förstår att du är en stolt mamma ;).

Härligt för dig att få bli vårfin :).

Kram vännen

✿Ewa sa...

Åååååh! så underbart roligt! Och visst får man vara extra stolt! Vilken dotter ni har!

Kraaamar i massor till er <3

Anonym sa...

Klart du ska vara lite extra stolt en dag som den här. Det är ju en bekräftelse på att du har lyckats bra i ditt jobb som förälder.

Och BRA JOBBAT till dottern! Har man rätt inställning så kan man ta sig precis hur långt som helst!

Isabelle sa...

Bra kämpat Carolina! Fira och var stolt över dig själv. Men kom ihåg, precis som din mamma skriver, att DU är BRA oavsett skolresultat.

Jag blir så glad också för din skull Elisabeth. Att dela sådan lycka är värt allt guld i världen.

Boka en tid hos frissan nu och NJUT i fulla drag.
Största kramen!

Elzie sa...

Vilken duktig tjej! Jag förstår mycket väl om du är stolt över den flickan. Verkligen duktigt gjort.
Och om du skaffar dig en låst blogg så hoppas jag att jag får "komma in". Visserligen skriver jag inte kommentarer varje dag, men jag tittar in här varje dag. Så du vet.
Hoppas ni har en bra kväll.
Kram Elzie

Vida sa...

Wow! Vad glad jag blir, gläds med er!
Kramar från Liv

Vända blad sa...

Än en gång, vilken underbar dotter ni har! Och vilken skön inställning DU har - att hon är bäst oavsett vad resultaten säger...
Antar att dagen känns lite lättare nu ;)
Om du låser din blogg hoppas jag kunna ta del av den ändå, och den som granskar dina ord har verkligen hamnat fel och borde skaffa sig ett eget liv!
Kramar till er!
/ Maria

Anonym sa...

Stort Grattis till Carolina! Kul för dig som mamma med. Ni har jobbat ihop på detta. Återigen GrattiS!!

Annela sa...

Det var verkligen bra jobbat - av er båda. Carolina har verkligen kämpat tappert och är värd allt beröm och så även den stolta mamman.
Grattis!!
Kramar till er båda!

Anonym sa...

Jätte grattis till Carolina och visst ska du sträcka lite extra på dig. Kram

chaos sa...

Åh, vad bra gjort av Carolina! Speciellt med tanka på omständigheterna! Vilken tjej! Klart att du har all anledning i världen att vara stolt över henne! :)

Sköt om dig, vännen!
Kram!

Anonym sa...

Jag är ännu en av dina läsare som följt din resa ganska länge, men aldrig kommenterat. Det är så svårt att veta vad man ska säga, mer än att ni är två beundransvärda människor!

Om du bestämmer dig för att låsa bloggen har jag förståelse för det, men kommer att sakna den djupt!
/Sandra

Anonym sa...

Tjoho va roligt! Grattis Carolina!
Och grattis till dig Elisabeth, för din fina dotter. Och det är klart att även SE är glad och stolt!
Kul även med frissankortet:)
Kramar Nalle

Maggan sa...

Elisabeth och Carolina!
Vad jag är glad för er skull! Bra gjort, Carolina! Hoppas att glädje och lyckokänslor kan komma oftare till er nu. Det är ni verkligen värda. Och Elisabeth, om du låser din blogg så hoppas jag att jag får följa med. Det skulle kännas alldeles för tomt utan "kontakten" med dig.
Din bloggsyster i Laxå

Anette sa...

Klart att du får vara stolt! Jösses, det är ju en superbra prestation hon har lyckats med.
Hälsa henne från mig och säg att hon ska sträcka lite extra på sig eftersom det är HON och ingen annan som gjort det.

Kram på er

Eleonora sa...

Ja Elisabeth, du har då verkligen glädjen i livet genom din underbara dotter! Men så är du en underbar mamma också, som förstår, uppskattar och stöttar henne i allt!

Trevligt att få gå till frissan. Det skulle jag också behöva. Hoppas du får en fin dag. Kramisar

Bloggblad sa...

Åh, vad härligt! Grattis till dottern och till dig! Det är stora steg framåt i livet.