onsdag 4 mars 2009

Jag vet vad jag har...

... just nu. Jag vet inte vad morgondagen kommer med...
Den vetskapen har nog de flesta. Vi är tacksamma för det vi har just nu... nästan oavsett vad... för vad morgondagen för med sig är ännu ett oskrivet blad för oss. Den kan komma med precis vad som helst... och det hemliga, men outttalade hoppet, är att morgondagen ska komma med samma tacksamhet och innehåll imorgon. Det är så hemligt så vi tänker det knappt...

Å vi är trygga så länge vi vet vad vi har...

Ingen enda av oss tror att morgondagen ska komma med en totalförlust. Att vi i morgondagen ska bli fråntagna något av det som vi idag är så tacksamma för.

Men när man en dag vaknar upp i en ny morgondag, och allt är fråntaget och borta... då kommer det hemliga och outtalade hoppet att ha rasat ner till det fasansfulla facit man har i handen... då är det oskrivna bladet inte längre oskrivet... för då har allt det du förlorat satts på pränt. För evig tid..

Den hemliga tron på morgondagen... som skulle komma med samma tacksamhet och innehåll som den gjorde förut, den finns ju inte mer. Allt du har är den nya dagen... idag. Morgondagen vet du ingenting om.
Min fasa är att den ska komma med ännu ett fullskrivet förlorarblad.

Men.... jag jobbar för att hitta tillbaka till den hemliga tron igen!! Bara med lite förändrat innehåll...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Nä, morgondagen vet vi ju inget om. Och det är nog bäst så.
Va fint att Carolina fick en mixerstav som hon så länge önskat.
Verkligen roligt att läsa om er fina dag med dina föräldrar.
Kramar Nalle

Christina sa...

Morgondagen vet vi inget om, gårdagen har vi redan glömt men dagen idag kan vi forma till något bra om vi vill.

Min yngsta dotter Emma är på Ystad BB nu och vi är så nervösa, snart får vi ett litet barnbarn till.

Ha det gott goa Elisabeth
Kram

Anonym sa...

Att hitta tillbaka till din gamla tro kanske kan vara svårt, men om du nöjer dig med att fånga dagen du har, Carpe Diem, då är du en bra bit på väg.
Jag tror inte längre på att det ska ske några mirakel nästkommande dag, vecka, eller år, så som jag gjorde förr, på stenåldern...jag försöker ta dagen som den kommer och det får lite bli som det blir.
Det är lite trist, men jag hoppas ändå att det är en övergående känsla, för mig som för dig!
Kram

Gisan sa...

Du har något att hämta hos mig. Kramar...

Anonym sa...

Det känns som om du läser mina tankar.
Kram Bodil

Anonym sa...

Hej vännen
För några veckor sedan hade jag bara kunnat ana vad du menar men idag vet jag precis vad du menar med att saker kan tas ifrån en. Hoppet om framtiden försvinner och kvar är ett svart hål. Du beskriver det som jag känner så precist.......du har satt ord på mina tankar.
Innerliga kramar bredvid