lördag 7 februari 2009

Jag väljer...



... mina guldkorn.

Det är helg. I Umeå är det en stor träff på Uman Hotel för unga anhöriga till dementa. Visst hade det varit ett kanske nödvändigt guldkorn att få gå dit... prata... skratta...gråta... äta gott... lyssna... träffa andra i samma situation som mig. Men för mig finns ett större fokus nu... ett större guldkorn. Ett guldkorn som är långt viktigare än vilken träff som helst.... fokuskornet som heter hon och jag. Hon och jag som ensamma fixar till flera små guldkorn under helgen...

... som igår. Struntade i tulpaner. Mötte en trött Carolina efter skolan... och bjöd henne på fika på stan istället.

... som idag. Jag har köpt vit choklad och fruktcocktail till mysfikat ikväll inför schlagerfestivalen.

Så guldkornet är hon. Det viktigaste. Inte hade det blivit en endaste guldstoffkänsla om jag hade gått dit, och vetat att hon suttit ensam hemma. Sen säger jag det igen... man måste vara stark om man ska orka med flera sorger samtidigt... och från allt det som vi har förlorat... både vänner och annat... så är jag hennes värld nu. Hon är min. Men på vingliga ben framåt... om än i vår takt, och på vårt eget sätt, så samlar vi på nya guldkorn nu!

Sen kommer det säkert fler träffar...

9 kommentarer:

bollebygdsbo sa...

DEt allra viktigaste är att vi är nöjda med deval vi gör. Så länge man inte skadar någon annan är det man själv som avgör våra egna val.

Tänker på dig dagligen - flera gånger om dagen.

Kram

Anonym sa...

Tänker på dej och önskar dej en trevlig TV-kväll, jag skall också kolla, frossa med ost druvor o ett par glas vin.

Anonym sa...

Bra!!
Du bestämmer vad du behöver.
KRAM

Anette sa...

Det värmer i hjärtat att läsa om era framsteg....

kram

Anonym sa...

Fina fantastiska du, jag blir så berörd av att läsa din blogg och är glad att jag hittade hit. Livet blir onekligen inte alltid som vi tänkt, drömt och hoppats på och många gånger försöker vi starkt och envist ändå göra det bästa av det vi har. Inte är det lätt och många gånger undrar man hur man ska orka och vad man ska göra för att finna energi. Önskar dig en lugn och mysig lördagsafton. Kramar

chaos sa...

Det är viktigt med guldkorn, viktigt att samla på dom, att spara dom till svåra dagar och att njuta av dom! Och viktigt att välja sina egna guldkorn!

Sköt om dig, vännen!
Stooor kram!

Anonym sa...

Det där med Föreningar För De Som Är Drabbade Av Vissa Symptom, de ger jag inte mycket för...
Sticker jag ut nu?
So be it.
Jag är i så fall en ensamvarg, men att älta min sorg, mina tankar om längtan och förtvivlan, det gör jag inte i någon slags "Gruppgemenskap".
Nä..
Stå på dig gumman, ni klarar det fint ni två, det kommer ni att göra.
Man behöver inte vara så himla stark hela tiden, men det är väl bra om i alla fall en av er är stark åt gången.
Kram!

Christina sa...

Du har ett förnuftigt tänk tycker jag.
Klokt att samla alla guldkorn och enastående att kunna se dem.
Önskar att jag kunde strö guld över er.

Ha en riktigt skön söndag vännen
Kram

Anonym sa...

Åh vilket fint inlägg :) underbart att läsa,,,jag ska också försöka spara på små guldkorn :)

Kramar i massor