fredag 2 januari 2009

Inte bara...

... låta en dag vara. Så märker jag att vi tar oss igenom varje dag nu. Vi planerar varje dag... som en överlevnadsstrategi.

"Idag ska jag städa..."
"Idag är det fredag..."
"Idag ska vi handla..."
"Idag ska hon baka..."
... osv osv.

Vi söker små små handtag, bra handtag som ska ta oss igenom dagen. Vardagliga handtag... och i detta söker jag hela tiden efter någon endaste liten ljusglimt. Någe litet bara...

Som idag.... idag är det fredag. Det är bra. Idag ska jag duka fint till middag. Fast det bara blir pannkaka. Det blir bra. Idag ska jag städa lite... och sätta på radion på hög volym. Det är alltid bra. Ikväll ska vi se om det inte är någon bra film på teven. Den kan vara bra.

Som igår... då såg vi "Ivanhoe" på teven. Den är alltid bra. Vi åt varma mackor till middag. Det var gott.

Carolina och jag. Vi har den här dagen. Vi kan välja. Vi har fått ännu en dag.... och trots att den inte vaknades upp i det liv som vi önskat att vi hade kvar... så måste vi ändå kämpa med den gåva som vi fått. Dagen idag.

Carolina och jag. Inte bara låta en dag vara nu....

7 kommentarer:

Anonym sa...

Det gäller att verkligen följa din Bloggrubrik: Carpe Diem!

I år såg jag inte Ivanhoe, det känns som jag kan den efter, hur många år är det?
10, 20 år...
Men den är himla bra och jag fäller alltid en tår i slutet när Rebecca reser iväg och Ivanhoe står kvar på slottsgården...

Tussegumman sa...

Skickar styrkekramar till er båda. Ett steg i taget/kramar Tussegumman

mossfolk sa...

Mmm, vad gott det låter med pannkaka. Det får det nog bli här med idag...
Ha en fin fredag!
Kram!

Anonym sa...

Otroligt bra tänk och överlevnadsstrategi Elisabeth. Till synes små saker och som kanske för andra är bagateller kan göra en helt vanlig dag till en solskensdag.
Tack för fina ord hos mig.
Kramar Nalle

Anonym sa...

Fånga dagen.. ja du det är inte mycket annat att göra. Försöka se alla möjligheter i dagen I Tiden.
Så är det bara.. det kommer dagar och det kommer dagar.
.
Kram på dig o en riktigt fin fortsättning där just du sätter ner dina fötter och vandrar i Livet..
Ta vara på det lilla är mina ord oxså och det där försöker jag få till det var dag.. Kanske är det lite svårt ibland, men försöka ta sig över trösklen lite varsamt var dag.. Det är I Tiden vi lever så varför slösa bort en massa tid på ovesäntligt.. Det finns guldglitter i vardagen oxså om man ser det naturligtvis:-)
Kramar.. varma sådana till dig det vet du. Pözz

Anonym sa...

mmm... pannkaka. Det vill jag ha. Men det blir fläskkotlett och grönsaker.

God fortsättning på det nya året!

UllaMona sa...

Som Din kraft så skall Din dag och vara...
Hemma brukade vi säga att man tog ett ripsteg i taget, saker och ting måste få ta sin tid, och tids nog orkar man två dagar i taget.

Kramen till Dig.