tisdag 23 december 2008

Dagen före...



... julafton. Sitter i sängen och skriver. Bredvid mig står en urdrucken kaffekopp, ett tänt ljus, och en liten Pontus P ligger och snarkar högljutt på min säng.

Jag hade tänkt skriva om familj. Min familj. Om jular som jag fått. Alla de vackra...
Men jag ångrar mig.... känner att det inte går att gå dit. Inte nu.
Idag... och i morgon, ska jag vara starkast. Då måste jag vara här.

För här finns ett tänk, och en insikt som skyddar mig. Idag vet jag vad jag har, och som jag kan glädja mig åt... idag ser jag sådant som jag ännu inte har förlorat... och idag finns hoppet om att det ska bli ljusare igen.

Idag....

Idag ska jag köpa julklapp till Carolina.
Idag ska jag köpa bingolotter o godis för uppesittarkväll.
Idag ska jag köpa tomtegröt.
Idag ska jag bada Pontus P.

Jag håller krampaktigt fast vid... idag.
Imorgon har jag inget löfte om...

Och familj.... ja, det måste väl vara ett av de vackraste orden?


23 kommentarer:

Anonym sa...

Du fantastiska människa! Ditt tänk låter så rätt och jag hoppas verkligen du kan hålla den positiva lågan brinnande. Jag vet att det inte är lätt, men det är nog bra att tänka på att ta en dag i taget. Tänker på dig som alltid och du och Carro kommer att vara med mig hela julhelgen.
Kram Bodil

✿Ewa sa...

En stor och varm julkram skickar jag genom cyberrymden till dig Elisabeth och till Carolina.

Isabelle sa...

Ja så måste det vara. Familj. Det är ett vackert ord. Och Du och C och Pontus P är en vacker liten familj som jag önskar så mycket styrka och glädje som jag bara kan. Du ska se att det blir bra det här. Annorlunda. Men bra.

Lägger min arm om dina axlar nu. Och där ska den finnas kvar över hela julhelgen närhelst du känner att du behöver den. Önskar dig all styrka, en riktigt god jul coh en storvinst ikväll :-)
(((( JULKRAM ))))

Diverselådan! sa...

GOD JUL!

Anonym sa...

God morgon söta Elisabeth...
Jag önskar er en så fin jul som möjligt..... Stor kram

Anonym sa...

Visst är du fantastisk Elisabeth!
Att inte ha löften om morgondagen är ju bara bra.
Va underbart det skulle vara om ni vann på Bingolotterna och jag får höra din röst i TV, att du vinner högsta vinsten. Drömmar mår vi alla bra av.
Men familj..hm...vet inte om jag håller med om att det skulle vara ett av de vackraste orden.
Det finns så många olika familjer idag,och alla familjer är inte kärleksfulla hem - även om de kallas familjer. Ordet kan också vara hånfullt mot de som längtat hela livet efter en familj men kanske aldrig får någon.
Jag röstar istället på ordet Kärlek:)) Som första ord i ord som är vackra. Det är det enda som vi kan slösa med och ju mer vi slösar med det ju mer får vi tillbaka.
Ha nu en jättefin kväll, och imorgon en God Julafton.
Kramar Nalle

Anonym sa...

Överallt väntar vi på jul..och ja..glömde ju pontus P igår..Kram och god jul till honom med!

Gisan sa...

En massa varma tankar och kärlek kommer här till dig Elisabeth! Jag önskar så att jag kunde göra den här helgen lättare för dig och Carolina. Stora tröstande kramar...

Christina sa...

En GOD JUL till dig och Carolina
Kram vännen

Anonym sa...

Kikar in och vill önska dig en riktigt God Jul min vän.
Jag är verkligen glad att fått lära känna dig. Du gör verkligen rätt i att ta det som det kommer.Ha det mysigt ikväll.
Sitter här på jobbet och det är toklugnt nu. Undrar varför vi skulle ha öppet till kl sju ikväll.
Helt korkat.
Många , många jättejulkramar till dig
ewa

Anonym sa...

Du vet att ni är i mina tankar både nu och i morgon ! KRAM

Gårdsromantik sa...

God Jul och Gott Nytt år!

Kramar från Maud

Anonym sa...

Här kommer en julhälsning från V-götland med förhoppning om att du och Carolina får en riktigt god och bra jul.
Många kramar till er båda!

Vida sa...

En stor varm julekram till dig och visst är familj ett av de vackraste orden.

GOD JUL!

Liv

Anonym sa...

Kommer in till dig Elisabettan och önskar dig o de dina en riktigt varm o skön Julehelg.. Tror säkert tomten är snäll mot alla de dina o dig oxså förståss:-) STOR JULEKRAM till dig min vän.
I morgon är en annan dag och den får vi se vad den har i sitt sköte..

Anonym sa...

Hej

Brukar titta in i din blogg då och då, hittar oftast inte orden då jag väl tänkt att nu måste jag ju skriva något. I alla fall så önskar jag dig en God Jul och sedan ett Gott Nytt år efter det.

Vh/Mona

Jessica sa...

Stor varm kram till dig och en god jul vill jag önska er.
Må gott vännen, ta vara på dig och ditt just nu...

Anonym sa...

En god jul till er allihopa, det önskar jag!

KRAM

Tussegumman sa...

Gårdagen är förbi morgondagen har du inte sett men idag hjälper herren. Önskar dig och carolina allt gott min vän/kramar Tussegumman

mossfolk sa...

Önskar er en riktigt fin jul!!!
Stor julkram!

Anonym sa...

Önskar så att du skulle få känna min jullyckokänsla i din mage bara i nån sekund! Stor och varm kram till dej och din fina prinsessa!

Anonym sa...

God Jul till er! Hoppas er helg blir vacker och fridfull!

Anonym sa...

Du underbara människa. Jag ville så gärna lätta din börda, göra den dag lite ljusare men så lite förmår jag. Många varma tankar kan jag sända och en stund kommer jag att sitta där bredvid på sängkanten för att kanske ge dig en smula mer kraft at möta det som är svårt och mod att glädjas år allt som är vackert i livet. God Jul vännen.