måndag 25 augusti 2008

Glamour...

... är vår grej nu. Tv-såpan på 4+. Den som jag förut tyckte var så bra att dippa till i. Sådär titta i fem minuter och somna till - den har nu blivit min och Carolinas "tillsammans-grej"! Varje kväll har det under en ganska lång tid varit så nu. Å i pauserna så diskuterar och dumförklarar vi än den ena, än den andra, i denna så totalt overkliga låtsasvärld.
Fånigt kan tyckas... men kanske lite en tillsammans-flykt nu. Så ser vi på det iallafall...

Svärmor åkte hem idag. Hon hade nog lite längtan efter att gå på terapin, som hon har börjat gå på. Å är man 76 år... så är sådant mycket mycket viktigt.
Å det är det ju.... bra mycket viktigare än att se på låtsasvärlden Glamour i vart fall!

Nu är jag slut på... helt slut. Och i huvudet har sången som sjöngs när vi var hos SE fastnat. Jag har gått och nynnat på den hela dagen:

Ska nya röster sjunga

Text och musik: Mikael Wiehe, 1988

1.
En enda sak är säker
och det är livets gång;
att allting vänder åter
att allting börjar om
Och fastän våra röster
ska mattas och förstummas
ska nya röster sjunga
ska nya röster sjunga

2.
När vi har blivit gamla
och vårt hår har blivit grått
när livet börjar mörkna
och dagarna har gått
när våra kroppar kroknar
och våra steg blir tunga
ska nya röster sjunga
ska nya röster sjunga

B-tema
Sångerna om frihet
om rättvisa och fred
sångerna om folket
som aldrig kan slås ned
sångerna om kärlek
som aldrig kan förstummas
ska nya röster sjunga
ska nya röster sjunga

3.
Och du och jag ska sitta
vid fönstret i vårt hus
och ta varandras händer
i vårens klara ljus
Och utanför på gatan
där vindarna är ljumma
ska nya röster sjunga
ska nya röster sjunga

4.

Så segrar inte döden

fast åren har sin gång

Så stannar inte tiden

Den börjar bara om

För sångerna om livet

som aldrig kan förstummas

ska nya röster sjunga

ska nya röster sjunga


Den gör ont... så jag försöker få den ur huvudet.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Å vilken fin text! Förstår att det kan kännas jobbigt med den..ser du vers 1..allting vänder åter..och att allting börjar om..någonstans, någon dag..börjar det om för dig hoppas jag.Det blir inte som förr, det blir annorlunda, nytt..mitt i det förflutna. Tack för din fina kommentar!! STOR varm kram!

Eleonora sa...

Om du har kanal 3 så titta på Oprah som går 13.40 med repris nästa dag 10.40. Väldigt ofta har hon mycket bra program. Man får kanske tänka bort det amerikanska tankesättet på en del ämnen, men rent allmänt är det mycket bra. För kort tid sedan diskuterades Alzheimer-sjukdomen. Ibland kan det bli flärd, ibland böcker. Ämnena är vitt skilda men alltid intressanta. Kan rekommenderas.

Det är väl jättelätt att slappa till Glamour. Man blir bara så frustrerad över alla elakheter och ljug och bufflighet som sker. Man har då anledning att vara glad att man inte tillhör den familjen!

Ha det gott och kram kram

~ Eva ~ sa...

Har också börjat se på teve :-)
Hade just skrivit om det på min blogg, när jag vandrade hem hit till dig och läste att du och Carolina har gjort en sådan där ~tillsammansgrej~ framför teven.

Tycker att det låter jättebra, enkelt och jättebra sätt att komma lite mer ovanför ytan, dela tankar och åsikter om såpvärlden där, fnissa...och bara vara liksom.

Nattkramen från Eva

Anonym sa...

Mkt vacker text men den är åxå så sann så den gör ont. Jag har åxå bara en ordentligt fungerande njure.../Stor kram

Anonym sa...

Ja michael Whie är bra på texter som naglar sig fast,,,

Vacker och smärtsam.

Annela sa...

Mikael Wiehe kan verkligen konsten att få orden sådär mitt i prick. Det är en sorglig text, men vacker och ändå trösterik tycker jag, att inte allt är slut utan börjar om nån gång, nånstans...
kramar,vännen...

Gisan sa...

Den sången med Mikael Wiehe är underbar.
Jag förstår känslan av att söka "tröst" i såpor. Det kan jag också göra i mitt mörker. Då behöver jag inte tänka så mycket på mitt eget. Kramar...

Anonym sa...

Det var verkligen en vacker text som går rakt i hjärtat. Förstår att det var svårt att få bort ur huvudet.
Visst är det lätt att fastna för vissa serier på tv...dotter M och jag kan titta i timmar på BBC's matprogram, hur fascinerande som helst!