tisdag 29 april 2008

Det fladdrar i själen...




... av lite hopp. När hon kommer hem med en liten tulpan som hon har köpt för fem kronor nere på stan. "Mamma, du behövde en sån.." sa hon.

Det fladdrar också av lite hopp när hon står och diskar, och man hör henne stå och sjunga med i musiken som hon har i sina hörlurar.

Imorgon hoppas jag att det ska fladdra såhär också...

..........


"Hopp är som en bevingad
varelse.
Som fladdrar i själen
Och sjunger melodin
utan ord.
Och aldrig stannar upp
Och som hörs bäst
i Stormen"

(Emily Dickinson 1830-1886)

20 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Elisabet! Jag råkade ramla in på din blogg ikväll. Känner igen en del av det du beskriver om sorg och saknad. Och om hur det som är vackert (minnen, förhoppningar och planer) blir så smärtsamt att bära. Usch! Vill dela en sångtext som betyder mycket för mig. Ingemar Johansson har skrivit den.

Jag kommer att återvända till din blogg!

Bli stilla, låt tystnaden föra dig nära.
Närvaron finns där, en kraft som vill bära.
Ja, öppna det rum som står låst djupt inom dig. Barnet som bor där och stumt skriker: "Hör mig!"
Du är en bön. Gud är din bön.

Låt oron få sjunka som stenar mot botten.
Hela ditt liv är ett samtal med honom som bär universum och bor i ditt hjärta.
Han delar ditt liv, både glädjen och smärtan.
Du är en bön. Gud är din bön.

Bli stilla, låt tystnaden föra dig nära.
Närvaron finns där, en kraft som vill bära.
Ja, våga den tillit som bor djupt inom dig.
Lyssna till rösten som kallar dig:
"Följ mig! Du är en bön, Jag är din bön"

Eleonora sa...

Nu slänger vi bort det gamla och eldar upp allt skräp - och går den nya våren till mötes. Hoppas du kan känna lite av det också.

Skönt att din flytt äntligen är klar. Nu kan du se nya tiden an.

Många varma vårkramar till dig och Carro.

Gisan sa...

Åh så underbart för dig! Och för Carolina givetvis att det är ljusare.
Tack Elisabeth för din medmänsklighet och kärlek som du ger. Jag vet ju dessutom att din energi knappt räcker till dig och Carolina. Så tar du och formulerar de vackra orden till mig. Då rinner tårar av tacksamhet! Stora kramar...

Anonym sa...

Vad härligt med lite fladder i hjärtat! Kram/Kajsa

Anonym sa...

Jag hoppas att den lilla fladdrande lågan ska växa sig stor och stark i våreldarnas sken. Vårliga kramar

Anonym sa...

Åh vad härligt!

Kramar till er!

Anonym sa...

Tittar in för att önska er en fin Valborgsmässohelg. Nu går vi mot en underbar tid och jag hoppas att du kommer att kunna känna hopp och glädje inför framtiden, nu när flytten är avklarad och ni har fått er nya lägenhet i ordning.
Många varma kramar!
/Ingrid

Isabelle sa...

Så bra att du kan se det där lilla positiva. De små guldkornen som tillsammans snart ska bilda en hel guldtacka. Ta hand om er och må så jättegott det bara går. Varma våriga omtankeskramar!

Laila sa...

Vilken underbar dikt om hopp!
Jag hoppas det hoppet kommer att fladdra hos er båda...länge...

Elisabeth sa...

Kajsa och Annela: Från en rätt vimsig Elisabeth emellanåt, så kommer här en liten önskan: Kan ni maila era lösenord till mig på: elisabeth01@spray.se
För jag vill gärna hälsa på hos er... än om mina kommentarer oftast blir av det mer sporadiska slaget just nu!

TILL ALLA: Ni har alla änglavingar... om ni tittar er extra noga i spegeln så ser ni att de sitter där... och jag är oändligt tacksam för att ni flyger förbi med er värme, omtänksamhet, och kärlek...
Å jag har sagt det förut, och jag säger det igen... när jag kommer dit upp så ska jag berätta för Gud (fast det vet han ju redan..) om de vackra änglarna som bar mig när jag hade det som svårast... tack från en liten mig till en stor dig!

Anonym sa...

Ett måste för mig att ta mig till Carpe Diem denna dag:-)
Våren är här, fåglarnas morgonkonsert gör mig glad.. solen skymtar till mellan de lätta molnen .. nu är det nära.. Valborg ska firas i vårt avlånga land.. många eldar ska brinna och hälsa Våren välkommen på riktigt.
Önskar dig och de dina en riktigt trevlig Valborgshelg Elisabeth.
Ljuset skymtas i "dina ögon" ..
Ser ut att bli liten aning bättre nu får vi hoppas:-)
Ta hand om dig och din dotter.
Angående min mamma så mår hon ganska så bra nu.. hon har inte fått reda på den senaste röntgen ännu, så det var säkert inget.
Allt annat som hon har påverkar så klart, men en dag i taget och hon strosar på.. idag hade hon bakat grahamsbullar och i eftermiddag är det Sommarro som gäller igen.. samlingsplats för samkväm för äldre:-)
Stor kram till dig denna försommardag.

Anonym sa...

Hopp är ett fint ord tycker jag. Det är så förtröstansfullt. Vackert.
Låt din fladdrande låga bära dig och låt hoppet tala om en bättre tid.
Kram Nalle

Anonym sa...

En stor vacker vårbukett med massor av kärlek till Dig och Carolina och önskan om en härlig helg!

Ps, jo ögat är nu bra, inte ont eller svullet längre tackochlov!


*kram*

Anonym sa...

Det finns inget mer underbart än barn som sjunger. För mig betyder det må bra. Jag tror ni går åt rätt håll nu. Kramar er gör
Nicoline

Anonym sa...

Det är klart att det kommer att vända, och det till det positiva! Hon är så ung, och har hela livet framför sig. Lite jobb innan dess det får ni räkna med, men hon läker;) Tro mig!
Men hur är det med dig?
kramen

Tussegumman sa...

Kära vän snart bär vardagen igen. En ny tid nalkas. Ha det så gott min och kramar till dig och Carolina

Majsan sa...

Önskar er massor av fladder!
*kramar om allragoaste Elisabethan*

Anonym sa...

Underbart! Hoppas du får denna känsla många många gånger.

Kram

Anonym sa...

Svar på min blogg:


Ja det är så synd om han ju.. stackar Marcus :(
Kramen är levererad han kommentar var
"Till mig? Vad snällt" *ler*

Om dikten... inte behöver du väl fråga mig.. Toka där!! *ler*

När jag läste ditt inlägg så slog det mig*Pang*
"Denna dikt ÄR Elisabeths dikt"

Hoppas Din och Carolinas Valborg har varit bra hittills!
VI kom hem nyss från brasan, det regnade och var rätt så kallt
Marcus ville hem innan fyrverkerierna så vi tittade på dom från balkongen i stället.
Hanna är ju sjuk, magsjuka, så hon satt i vagnen hela tiden
Hade hon varit frisk så hade ingenting hållit henne i vagnen så sjuk var hon alltid..

Massor med kramar till dig min vän!

*Kramar om*

Anonym sa...

"Det brinner en eld i kväll
den är tillängnad dig
För sakta återvänder livet
tillbaks till dig
det kommer nya tider

Det blåser en ny vind i kväll
den är ljum, och varm
den är tillägnad dig
För sakta återvänder ljuset
tillbaks till dig
det är andra tider

Det sjunger en sång
för dig i kväll
en vacker sorgglad melodi
den är tillägnad bara dig
För sakta blåser vinden igen
den viskar till dig
äntligen
nu är det din tid!
Di

Kram! alltid