tisdag 4 december 2007

Ära den som äras bör...



... gör vi det? Kan vi... och vågar vi det? Vågar vi framhålla en annan människas förtjänter... eller är vi hellre tysta, för rädslan att förminska oss själva? Eller tar vi den andra människans förtjänst som vår egen... kanske också det av rädsla för vår egen litenhet?

Om någon annan gör något bra.... vågar du säga det till henne?
Om någon annan gör något snällt... vågar du berätta för andra?

För mig har det alltid varit ett viktigt tänk! Min mamma brukar använda den frasen..."ära den som äras bör"..., och brukade ofta tuta i oss ungar när vi var yngre att det var något man bara INTE gjorde... att försöka ta åt sig äran och/eller framhålla sig själv. Istället skulle man försöka framhålla andra som hade gjort något bra! Men nog försökte man väl.... för man ville ju att ens mamma skulle tycka att man var bäst av alla! Tyvärr gick det ju inte så bra då....

Idag försöker jag inte det... jag vet att hon tycker jag är bra ändå... med alla mina fel och brister!

..........


Därför vill jag "ära de som äras bör".... det vill säga.... NI. Bloggvänner och livlinor... ni som läser.... ni som kommenterar.... alla er kommer jag att ära.... så länge jag lever. Det låter ju väldans högtidligt... men för mig känns det så! Att ställa upp för en annan människa, i vilken form det än må vara, det kan bara förtjäna all respekt och ära som finns! Ni bör alla äras... för utan er så hade det blivit så mycket mycket tyngre att gå nu! Tack....


..........



Måndag...

Fick lite sovmorgon... då Carolina började skolan lite senare idag. Men sov dåligt inatt... de där tankarna som gärna vill mala när natten kommer, de gör alltid det! Än om jag tycker att det har blivit lite bättre.. så finns dom ju alltid där. Så är det ju...

Carolina-gumman hade gjort fika till mig, och tänt ljus... för den viktigaste stunden på dagen: vår morgonmysstund! Bara hon och jag...

Åkte på ICA-Maxi med Jonas.... men SE var hemma. Jag tror att Jonas förstod att jag behövde komma iväg själv en stund.... och det var verkligen ljuvligt! För några år sen skulle jag nog inte ha upplevt ett vanligt ICA-besök som någon större mirakel-upplevelse... men idag... ja, det kändes bara så underbart att få göra någonting.... alldeles själv! Inte behöva hålla honom under uppsikt hela tiden, gå med honom, prata med honom, styra vagnen med honom, hela tiden tala om vad han ska göra.... och dessutom vara glad hela tiden! Det är inte så att jag klagar, för att gå ut med honom.. det gör jag ofta och gärna. Men ibland känner man ju att man behöver lite egen tid också... sådan tid som det inte finns så mycket utav nu!

SE hade sovit och tittat på teven den stund jag var borta... apparaten stod på, och han såg väldigt nyvaken ut när jag steg in genom dörren. Det gör han oftast när jag går ut en stund... än om det så bara är ner till tvättstugan...

Slog in lite julklappar.... jag och SE. "Jag tycker det är bra att slå in sånt här...!" sa han. Förstod ju att han menade julklappar... och jag visste också att det var precis tvärtemot vad han gillade att göra förut... i livet innan. Men så är det ju nu... mycket har blivit tvärtemot den han var, medan somligt sitter i ryggmärgen hos honom... ännu!

Fikade och mysade... jag och SE. Bjöd på den misslyckade kakan som jag bakade häromdagen... men äsch... den gick att äta ändå, och SE tyckte den var god, så....

Carolina kom hem.... och hade varit och köpt en julklapp till SE på håltimmen.... "Sven-Ingvars hits" tror jag den hette. (Han kommer att bli glad, vet jag.) Hon var så glad, och nästan lite stolt, tror jag, över att hon hade hittat en CD med sin pappas stora favoriter.... lilla lilla gumman!!

Middag... fiskpinnar. Helt ok...!

SE gick och vilade... och jag dippade en timma på soffan! Behövdes kan jag säga...!

Mysfikafilm med SE.... och ikväll blev det två filmer. Ibland blir det så....

Nu är det godnatt... ska bara gå runt och släcka ned först...! Hoppas jag somnar snabbt...!

15 kommentarer:

Kajsa sa...

Vad glad jag blev när jag läste om julgranen. När ungarna gör fint till jul så smittar deras glädje och lycka över till mammahjärtat. Här ska min prinsessa ta fram sin gran som hon fått av farmor. Egentiden är så himla viktig men det är inte alltid man kan eller orkar. Tack för dina kommentare på min blogg! Det ger mej en sån kraft! Skulle vilja göra nåt för dej åxå!/Kram

Gisan sa...

Är det någon ska äras så är det du. För det du gör för SE och Carolina. För att du har en otrolig medmänsklighet och värme. Jag är så glad att du har "kommit i min väg". Stora kramar...

✿Ewa sa...

Godmorgon! Smyger in för att ge dig en kram innan jag går iväg till jobbbet. Hoppas att du får en fin dag!
kram

Gnällspikar och livsflanörer sa...

Vet du, jag tycker faktiskt oxå nu för tiden att ett besök på ica maxi kan vara rena rama maratonshoppingen:))) De har ju så mycket nu för tiden så alla smaklökar får sitt. Förstår hur du menar!

Stor kram på dig vännen min och jag hoppas på en fin dag idag!

Eleonora sa...

Vi sk livlinor kommer ju till dig för att du är en så underbar rar och fin människa och som man har såå lätt att tycka om och känna värme för! Vi önskar inget hellre än att du ska få del i smidigare, enklare livsvillkor och det här att du fick gå med Jonas och i lugn och ro handla på ICA var ju en sådan sak som du skulle få göra oftare. Hoppas denna dagen blir bra för dig - många kramar får du

Anonym sa...

Jag håller med. Det är du, du underbara, starka, empatiska, storhjärtade människa(finns flera adjektiv, men jag tror att du anar att jag tycker att du är en otroligt fin människa)som ska äras.
Stor kram från Lallis

Kaffebönan sa...

Det där uttrycket har jag oxså hört förr bl.a av mina morföräldrar..
Så sant som det är sagt.
Va bra du känner så att det blir lite ljusare runt dig med dina livlinor.. du är en person som man lätt tar till sig oxså.. Vänlighet föder vänlighet..
ha de fint Elisabeth o take care.
Yllekoftekram:-)

Helena von Hofsten sa...

Sex till åtta beröm om dagen - bättre än bröd.

Anonym sa...

Å vad jag håller med de andra, du om någon ska äras, du delar med dig av all din visdom, jag är så tacksam över att få ta del av allt du skriver!
Hoppas att ni har haft en bra dag!
Många kramar

Tussegumman sa...

Det är en ära att få vara din vän Elisabeth! Det är ju du som går igenon eld och vatten! Det är du som skall ha medalj! trots allt du går igenom så bryr du dig om andra! Kramar till dig och din fina familj! Ha det gott min vackra vän/Kramar Tussegumman

Kersti sa...

Värme och medmänsklighet. Så är det när du varit i farten.
Så skönt at du fick en stund för dig själv. Det kan man behöva och du kanske mer än de flesta. Har inte funderat så mycket på julklappar ännu. Men någon ska det väl bli. Vi har en i familjen som för tredje året i rad avstår från julklappar vilket gör det här med jul en smula komplicerat. Vi ska försöka ta det bästa av allt och göra något som alla kan stå ut med. En stor kram i vinter natten.

Anonym sa...

Hoppas att du somnade snabbt:) Och hoppas att S-E kommer att bli glad för Carolinas klapp....Så gulligt av henne:) Äras bör nog du göras...Det finns ingen som kan glädja mig så mycket som du kan med dina underbart fina kommentarer. Ha det riktigt fint. Kramen.....

Eleonora sa...

Tack min vän för alltid söta kommentarer hos mig. Nu vill jag bara säga God Natt och Sov så Gott!
Jag är just hemkommen från SPF:s julfest. Maten var god och jag vann ½-flaska vin vid lottdragningen. Man skulle ha med sig en julklapp. Jag hade köpt en jättesöt rak, enkel, hög glasljusstake (för värmeljus)och fick en jätteful spargris (typ ko) som det stod "För pensioneringen" på.! HEMSK. Det är sånt som tonåringar köper på kul men pensionärer ...? OK Sov Sött!

Anonym sa...

Det är ett bra tänk. God natt!
Annebelle

Anonym sa...

men stackare!

usch i år borde du få en helt egen aladdinask!

kram