lördag 1 september 2007

Ett annat mål i livet...




I måran ha ju int vöre,
o allt som jer nu ha före
känn ja jett bli lite ampen,
töcken ork ja jett ha för´n hänn kampen!



I hennä ä man himme

Raja ha ja i själ och minne

Ja önske ja dit kunde fära

o allt ämlit som ä i hennä fick vära!


(Imorgon har ju inte varit
och allt som är nu har farit
känner att jag blir lite orolig
vilken ork jag måste ha för den här kampen..

Här är man hemma
Raja har jag i själ och minne
Jag önskar jag dit kunde fara
och allt elände som är här fick vara..)






Med de orden önskar jag er alla en God natt... och hoppas ni får sova så gott!

7 kommentarer:

Christina sa...

Oj...det var svårt!
Är det någon dialekt?
Hoppas att du har sovit gott vännen och att du är utvilad så att du kan möta en ny dag och ny månad.
Kram

Anonym sa...

Det var fint men inte riktigt lätt att förstå:) Hoppas du får en fin lördag Elisabeth.....Vi hörs söta du. Kram.

Anonym sa...

Sov gott Elisabeth, min vän!!!

Må ljuva drömmar komma och besöka dig i en djup och återhämtande sömn!

Hoppas på en riktigt fin lördag för dig vännen! Kramar!!!

Eleonora sa...

Tittat in och önskar en riktigt god helg! Nu har vi hela Ljuva September framför oss ... Kramar

bollebygdsbo sa...

Du har poesins gåva.

En dikt fylld med vemod och smärta, tycker jag.

Tack för att du delar med dig av dina dikter.

Kram till er alla

Anonym sa...

Nå vejt du va handäran dialektin liknar ten som ti har i Årvas, tär min föräldrar kommer från...
(Oravais utanför Vasa i Finland)
Fin dikt!

Elisabeth sa...

christina: Godkväll snygging! Ja, det är den dialekt som pratas i min hemby Rajastrand som ligger i Dorotea kommun. Du kanske hört talas om Helmer Grundström? En rikslitterär författare.. just från Dorotea..som också skrev mycket på dialekt.. Sovet som vanligt..men solens strålar värmde morgonen - vad mer kan man begära av en höstmorgon..? Kram..

annika: Nej, jag förstod nästan det! Tänkte bara försöka skriva på dialekt... och det måste jag ju säga, att det är bra mycket lättare att prata dialektalt än att skriva det..! Hoppas även din dag har varit bra..? Kram..

maria: Tack snälla...! Jag önskar jag kunde skriva att jag sovit som en stock.. men du vet ju..! Men morgonen bjöd på sol och hösttoner - och mer kan man inte begära nu..! Kram..

eleonora: Ja, Ljuva september.. fanns det inte en melodi som hette just det? Hoppas du får en ljuvlig och höstvacker söndag.. Kram..

bollebygdsbo: Tack.. inte är jag någon större poet.. men jag tycker om att dikta när andan faller på.. sen att det inte blir några litterära mästerverk - ja, det är en annan sak..! Fast fåfäng som jag är... så blir jag ju ändå varm i hjärtat av din kommentar! Tack snälla du..! Kram..

marskatten: Tack..! Nu fick jag problem.. det ÄR verkligen inte lätt vare sig att skriva eller att läsa på dialekt! Oavsett var den kommer ifrån! Men jag tycker det är roligt och intressant med dialekter - ett eget "språk" inom geografins olika gränser.. Kram..