onsdag 1 augusti 2007

Inte något skräp här inte...!




Så här ser min morgonritual ut. Jag öppnar ett sömningt öga, tar en förskräckt blick i spegeln och upprepar med övertygelse: "Detta är jag och jag är underbar. För Gud gör inte skräp."
(Erna Bombeck)

Visst var den lite bra...?




Tisdag idag...

Vaknade tidigt.. dåligt sov och en läskig mardröm! Men... sen kom SE med kaffe och då var det en ny dag, med nya möjligheter...! Vi pratade mest om eländes-regnet som nu vräkte ned.. och Pontus P som inte ville gå ut! Förstår jag så väl!!

SE trött idag - och vilade hela förmiddagen! Märkte också att han var ganska irriterad när han gick ner... muttrade och smällde i dörren! Men jag tänkte att det blir nog bättre sen han fått vila en stund... men det blev snarare tvärtom på kvällssidan!!

Plock och städ... ja, tyvärr! Måste göras det med! Ringt tusen samtal... !

Jonas skjutsade mig på Ica Maxi för att storhandla! Carolina och lille David var också med! (Men vi hann också med en liten fika hos mamma och pappa innan vi åkte!) Tack snälla pappa för att vi fick låna bilen.. och tack Jonas för att du skjutsade! Carolina tyckte det var så roligt att åka på Ica Maxi - det var länge sedan vi hade möjlighet att åka dit... "Åh mamma, jag tycker faktiskt det här var superkul..." sa hon glatt. Då tänkte jag: "Herregud, vilket trist liv hon måste ha! Tycka det är superkul att åka på en Ica-affär!!"

Middag - ja, idag också... det blev kokt skinka med potatismos! Något som gick snabbt - då vi varit borta länge, klockan var mycket och alla var utsvultna...! Ingen kungamiddag - men vi blev mätta.. och det var ju huvudsaken!!

SE var fortfarande irriterad när vi kom hem.. och vid matbordet var han tyst och slängde snabbt i sig maten! Sen gick han muttrande och svärande iväg och la sig...! (Att det såg ut att bli en sämre dag idag.. det insåg jag ju imorse...men nu var det värre... och det berodde troligtvis på att jag varit borta för länge...!)

Blev inget "soff-dipp" ikväll! Helt otroligt ovanligt..!! Men allsången och morden var bara en halvtimma bort...så det var inte lönt!

Carolina och jag såg "Allsång på Skansen" och "Morden i Midsomer"..... ! M i M är alltid lika bra - och jag är alltid lika dålig på att räkna ut vem mördaren är! Gissar fel vareviga gång!

SE tyckte att allsången var "skit", kaffet var "dynga" och M i M... ja, då gick han ut med Pontus P... svor över "helvetestv:n".... sa "önskar för helvete att man vore dö", och smällde igen ytterdörren! Sen gick han till sängs utan att ens säga godnatt.. och svarade inte ens när jag ropade: "sov gott, gubben.." Älskade älskade vän... jag som nästan aldrig sett dig arg under hela vår tid tillsammans...nu är det ofta tvärtom!

Pontus P och jag avslutade kvällen som vanligt - ensamma vid Tv:n!

Roligt idag: Ica-maxi... Arne "Rosen" Qvick på Allsången-lite kult...

Mindre roligt idag: depp lite tid för blogg-besök idag... SE-irritationen...
Tips: Något jag läste: " Du måste söka sanningen hos dig själv - för att se den hos andra".. kanske inget tips, men väl ett citat som säger mycket...!

Till alla mina livlinor: Det är nog det vackraste ordet jag vet...livlina! Ni är alla så vackra..!

16 kommentarer:

Christina sa...

Visst är vi underbara,vi människor och jag tror faktiskt också att Gud inte gör skräp...
Ica maxi är kul att handla på för det finns lite av varje där, man skall handla mjölk och bröd och kommer hem med en helt ny garderob :)
Goaste vännen med en ängels tålamod,jag beundrar verkligen din styrka!
Önskar dig och de dina en riktigt skön första dag i augusti.
Kramkram

Ella sa...

Jag älskar ditt citat!
Så är det, fast jag är lite teksam om jag ska trp på Gud.

Ica Maxi kan väl vara kul omväxling mot Coop, det hade nog jag med tyckt om vi hade Ica Maxi här i Byhålan och om jag nu uppskattade den typen av affärer alls ,)

Hoppas att SE slipper vara irriterad idag och att ni alla får en riktigt bra dag. Just nu har vi sol här...

Anonym sa...

det är kul att handla på Ica Maxi!!!
Där finns ju inte bara mat utan annat "kul" oxå! :)

Trist att SE hade en dålig daghoppas den blir bättre idag!
Kram på er!!

Anonym sa...

Jo men visst är det så att vi är Guds skapelse. Jag tänker på sången:

Du vet väl om att du är värdefull
Att du är viktig här och nu
Att du är älskad för din egen skull
För ingen annan är som du

Det finns alltför många som vill tala om
Att du bör vara si och så
Gud Fader själv, han accepterar dej ändå
Och det kan du lita på

Du vet väl om att du är värdefull
Att du är viktig här och nu
Att du är älskad för din egen skull
För ingen annan är som du

Du passar in i själva skapelsen
Det finns en uppgift just för dej
Men du är fri att göra vad du vill med den
Säga ja eller nej

Du vet väl om ...
sången är skriven av Ingemar olsson

Jag önskar dig en bra dag och hoppad SE är på bättre humör. Många styrkekramar till dig Elisabeth/Kram Tussegumman

Dubbelörn sa...

Citatet är nu kopierat o ska förstora det o sätta upp det i badrummet!!

Hoppas du får en skön dag... lugn o fin...

Kramar

Anonym sa...

Jag tycker att det inledande kloka ordet är underbart!!! Så borde vi alla göra när vi vaknar...

Så tråkigt att SE var så irriterad igår måtte det bli en bättre dag för honom idag...

Verkar som om det blev en blandad dag igår för er med mycket roligt och en portion trist...

Jag hoppas att dagen idag ska bli med lite mindre trist för er!!!

Stor kram på dig vännen!!!
Och lite guldströssel!!!

Anonym sa...

Åh vilket underbart citat. Det kopierar jag direkt!

Återigen slås jag av vilken sorg det måste vara att se sin älskade förändras så. Jag skickar stora varma kramar till dig! Hoppas det blir en bra dag idag!!

Anonym sa...

Jag hoppas att onsdagen ska bli en bättre dag för dig. Stora kramar...

Anonym sa...

Är på blixtvivsit i stan. På landet kan jag inte kommentera hos dig. Det fungerar bara inte.
Tack snälla att för dina fina kommentarar hos mig. Det känns otroligt att det jag skriver kan vara någon annan till glädje. Tack
Jag hoppas att du kan få några dagar av lugn nu när din mamma är hemma igen. Kram kersti

Anonym sa...

Så tar jag om det från början.. vad konstigt jag inte kan få in mina kommentarer här jag använder FF webbläsare och då gick det i går ju..
Hoppas du får en bättre dag denna dag och morden i midsommer o Skansen är bara ett måste:-)
Kram

Elisabeth sa...

christina: Ja, vi är nog mycket..men absolut INTE skräp! Ja, jag hittad också lite smått och gott på Ica Maxi.. och du.. jag beundrar dig för mycket.. bl a för att du har så snygga röda skor..typ! Kram..

ella: Ja, men visst är det så! VI ÄR UNDERBARA...punkt! Ja, jag tyckte det var lite omväxling att handla på Maxi.. o handla mat måste man ju! Kram..

åsa: Ja.. det var lite kul.. att se något annat än Coop! Han har haft en bättre dag idag.. Kram..

tussegumman: Men du.. åh, vad glad jag blev nu! Den där sången är det länge länge sedan jag hörde.. och jag mindes bara första versen! Den är så himlafin!! TACK..jag blir så rörd så jag tappar nästan orden nu.. tack snälla snälla du..Kram..

dubbelörnen: Ja, och så ger man spegeln sitt allra vackraste leende - och dagen är räddad! Kram..

maria: Ett klokt ord är ofta kommet ur ett djupare tänk! I det här fallet är väl tanken att tro på sig själv, och även att älska sig själv..med lite humor i kompotten! Åh, glömde säga: Vilken fin liten Hobbe du har..! Kram..

isabelle: Ja, men vi ÄR ju underbara..eller hur? Inte alla dagar men..skräp, vad är det?
Att se någon förändras..ja, det är en helvetesresa utan framtid.. så är det! Kram..

gisan: Å jag hoppas himlamycket verkligen... att din dag idag ska bli fylld med glädjemoln och stjärnströssel..en sol behöver det också! Kram..

kersti: Så är det.. dina vackra ord gömmer en känsla, och väcker en tanke.. och du förmedlar så vackert! Kram..

pialotta: Nämen, jag tror din Tilda får jobba för högtryck nu? Idag har det varit en bättre dag.. och dessa dagar är guld värda! Kram..

Anonym sa...

Ett enastående citat! Kopierat och uppsatt på spegeln!

Tack för din fina kommentar i min blogg. Nu har jag läst en hel del här hos dig och nu tryter mina ord. Vilken livssituation du befinner dig i, du och din familj. Jag har inte själv någon erfarenhet av Alzheimersjuka men jag såg filmen "En sång för Martin" och har en arbetskamrat vars far fick Alzheimer så jag har viss aning ändå om att livet slits itu för alla runtomkring.
Jag önskar dig all kraft och mod som finns.

Elisabeth sa...

en liten tant: Tack! Trevligt att du tittar in till mig... fast det oftast bara är en massa eländes elände här...!
"En sång om Martin", ja, den har jag också sett! En väldigt bra och gripande film.. kanske lite förenklad emellanåt - men det är ju en tragisk livshistoria som ska hinna berättas på 1,5 timma, så det är kanske förståeligt..! Du behöver också kraft och styrka nu..! Kram..

Millis sa...

Åh, vad jag känner igen mig i det du skrev om skolgymnastiken. Det knyter sig i magen än idag när jag tänker på det.
Du har en intressant och gripande blogg. Jag har läst lite grann nu, om din och din familjs situation.
Jag önskar er allt gott och att ni får många "bra" dagar.
Kramar från Millis

Elisabeth sa...

millis: Ja, vi är nog flera som har kvar de där knutarna i magen.. usch och fy! Ett dåligt minne för många av oss..! Tack för dina snälla ord och kom gärna tillbaka..Kram..

Anonym sa...

Det är ju det som är bland det jobbigaste med frontallobsdemenser... Den oförklarliga ilskan...