fredag 3 augusti 2007

Carpe diem...



...quam minimum credula postero. (Fånga dagen, lita ej på morgondagen..)

Min tolkning av detta citat, av den romerske poeten Horatius, är helt enkelt att ta vara på den här dagen! En medveten tanke om att det är den här dagen jag har... imorgon står fortfarande skrivet i stjärnorna..

Sorgligt kan jag ibland tänka på alla de sekunder i mitt liv som jag redan lämnat bakom mig, och som jag då, i den stunden inte gav en enda medveten tanke till! En sekund som jag kanske hade varit räddare om, eller fyllt med annat, om jag hade haft insikten om att mina sekunder en dag skulle ta slut! För sekunder blir till minuter, timmar, dagar och år. År som dras ifrån... och en dag finns ingen tid kvar att fånga och vara rädd om...!

Jag gav inte heller någon medveten tanke till morgondagen - om den överhuvudtaget skulle finnas där!

Men nu har jag lärt mig att se på dagen med lite annorlunda ögon....


Dagen idag har jag, och den kan jag fylla med vad jag vill! Kanske jag bara vill fylla den med ingenting alls, kanske vill jag uppleva världen eller söka skatter. Kanske vill jag glädja andra, eller bara njuta av mina blommor... Kanske vill jag ha en tråkig dag...

Men jag väljer något.. jag väljer att fånga, och vara rädd om den dag jag har.... och fylla den...


"Ett sinnelag som gläder sig åt stunden
skyr att bry sig om morgondagen och dämpar
det bittra med ett litet skratt. Ingenting är från

alla synvinklar vackert."
(Horatius)





(Allt jag orkade skriva... mitt "onda öga" skaver och gör ont.. men tack Ella för din input..)

16 kommentarer:

Ella sa...

"Fylla den med ingenting alls". Tänk att det åckså kan vara att fånga dagen, så länge man gör ingenting alls på ett medvetet sätt. Jag tycker om din definition av att fånga dagen. Tack för att du berättade!

Jag önskar er alla en jätteskön dag!

Anonym sa...

Ett väldigt innehållsrikt och tankeväckande inlägg. Ellas kommentar är oxå väldigt klok. För att fånga dagen kan vara en dipp på soffan likaväl "stora" upplevelser. Jag kan känna idag att många jagar så efter upplevelser att de inte hinner känna vad de upplever här och nu. Hoppas du får en äkta Carpe Diem-dag idag! Kramar...

Christina sa...

Så exakt rätt så!
Mycket fina ord, helt i min smak :)
Det är en stor konst att inte göra något utan bara vara.
Det krävs ganska mycket egentligen.
Fånga dagen ja, ocj hålla den kvar, ett riktigt konststycke.
Jag hoppas att din dag blir vacker för dig och de dina.
Ha det riktigt gott vännen
Kramkram

Anonym sa...

Man borde sakta ner och ta mer vara på sina dagar.
Man hastar på och lever i morgondagen medans "denna" dagen passerar!

Hoppas du får en bra dag idag,och fylla dagarna med ingenting är härligt!
Kramen på dig!

Anonym sa...

Elisabeth: Ja, vi är nog ganska lika så du och jag...

Så tråkigt att ditt öga är ont och skaver, går det att göra något åt?

Jag önskar dig en fin fredag med mindre ont i ögat och en härligt underbar dag!!!

Stora kramar!!!

Dubbelörn sa...

Det konstiga med detta "var-la-jag-grejen" är att ens hårddisk är full av detta men det som jag verkligen borde komma ihåg, mina egna saker, tider, prylar, göra... det kommer jag inte ihåg! Allt måste jag skriva upp o komma ihåg var jag la lappen *skrattar*

Elisabeth sa...

pella: Tack själV! Du har väldans bra input och tänk på en massa viktiga saker tycker jag! Idag ska jag iallafall göra ...ingenting! Kram..

gisan: Tack..ja, men precis vad jag tänkte.. och dippa på soffan ska jag försöka med mycket idag! Många lever för morgondagen.. som de inte ens vet om de får! Kram..

christina: Tack.. en vacker dag till dig också.. och så fyller vi den med..ja, du med ditt och jag med mitt... och ikväll är vi nöjda för att vi gjorde vad vi bestämde oss för den här dagen.. Kram..

åsa: Ja, att stressa mot morgondagen - vad är det för vits med det? Vi vet ju faktiskt inte om vi får någon? En bra dag till dig också..Kram..

maria: Idag ska jag göra en ingenting-dag.. fylla lite sånt ingenting-tänk till dig i en påse, och skicka den i tanken!! När hade du en sådan dag senast? Som du grejar och står i..! Kram..

dubbelörnen: Men..precis så är det! I hårddisken lägger man mannens, barnens, hemmets och övrigta kataloger överst.. medan ens egna mappar hamnar längst ner i motorrummet!! Va.. nog är man lite knepigt funtad.. Kram..

Elisabeth sa...

ella: Ser att du fick heta "pella".. blev lite fel där.. ber om ursäkt för det! Kram..

Bloggblad sa...

Jag reagerade också på "fylla den med ingenting alls". Det är inte ofta jag vågar göra det, trots att jag vet att det är en god investering.

Carpe diem - jag tycker nästan det är synd att det blivit ett så vanligt uttryck. Blir nästan lite klichéartat. Kanske för att det är så sant att vi ryggar lite...slänger ur oss det utan att tänka på vad det innebär, medan vi rusar vidare mot nya excesser i livet...

Liksom hos dig har det i min familj hänt saker som gör att vi måste stanna upp och tänkta efter. Hur? Varför? Jag har väldigt svårt att förlika mig med att det hela tiden händer så mycket. Så när andra går och less och önskar att nåt ska hända - då gör jag tvärtom. Längtar efter tristess - händelselösa dagar. Det behöver inte ens hända nåt roligt, bara det är lugnt...
Ibland skulle jag önska att jag hade hållit mig helt anonym och vågat berätta om mer än bara det glättiga med stickningar, tyger, sång...etc. Men jag är så invand med att bara visa upp det jag vill visa...alltså den glada sidan utåt. Men du ska veta att jag förstår mycket mer av din tillvaro än jag kan berätta.

Anonym sa...

När jag läste din blogg idag kom jag på att jag vill dela med mig av boken "inre rikedom". Det finns på min blogg nu.
Tack Elisabeth för alla dina bokstäver som blir till ord och meningar som betyder mycket för många.

Elisabeth sa...

bloggblad: Carpe Diem..ja, du har lite rätt i det! Det har blivit lite av ett mode-ord i tider av stress- och utbrändhet..! Men det är också lite sorgligt att vi måste ta till mer och mer citat och kloka ord... vad säger det? Har vår vetskap om hur livet ska levas helt hamnat på villovägar?

Att någon förstår, känns...ja, som en trygghet! Att möta förståelse för sin situation, och sitt liv - är väl en av de största empatiska gåvor man kan få?!
Du påminner starkt om min mamma.. "den glada sidan utåt!" Men kanske är det så, att vissa har fått den rollen och gåvan.. för att ge och förmedla till andra som inte har kraft själva! Kram..

ingela: Ja, det var verkligen fina och tänkvärda citat borta hos dig! Jag har "tjuvlånat" några.. om det gick bra? Tack för dina snälla och varma ord..Kram..

Anonym sa...

Igår fyllde jag min dag med -att bara vara- och det var så underbart. Idag fyller jag min dag med blogga =) imorgon fyller jag min dag med motion och om jag har tur med att fylla min själ med att se något vackert som Han =).

Ha en myspys dag o helg // kram i stora lass till dig.

Ella sa...

Jag hoppas att ditt onda öga mått bättre idag???

Elisabeth sa...

anita: Ja, men det är precis så livet ska levas! Du har ju hittat Carpe Diem-tänket precis!! Ha det riktigt myspysigt du med..! Kram..

ella: Tackar som frågar..jo, idag har det varit ganska som vanligt! Men du vet ju... oron man känner..tänk om näthinnan lossnar igen, tänk om gråstarren kommer tillbaka igen, tänk om hålet på gula fläcken blivit ännu större... tänk om jag inte kan se på ögat mer.. och ibland, men bara ibland, kommer den lilla rädslan och knackar på..! Men nu känns det bättre iallafall.. tack snälla för att du brydde dig! Kram..

Bloggblad sa...

Fast ibland känner jag mig ganska falsk... men bor man i en liten stad där alla känner alla och tycker och pratar... då lär man sig att stänga till. Och jag blir lika glatt överraskad när jag får kommentarer om att jag alltid är så glad... då har jag lyckats lura folk på riktigt... bra på ett sätt - men inte på ett annat.

Det var trögt att komma in på kommentarerna idag - så jag svarar här om det du skrev idag. Det är så otroligt tungt när någon man älskar är obotligt sjuk. Hopplöst - och ändå måste man vidare. Med de obotliga sjukdomarna i vår familj har vi turen att de inte gör nåt väsen av sig när medicinen är rätt.. men under ytan lurar de...

Elisabeth sa...

bloggblad: Man måste förstå, och man måste se - att alla människor har sin sorg eller sitt ok att bära.. så tror jag! Ordet "livsglädje".. är ett ord som vi fick med oss ifrån mammas sista hjärtklaffsbyte (han sa: om det inte varit för Britts livsglädje så hade hon nog inte klarat det här..), och det är ett ord som jag av någon anledning applicerar på dig, livsglädje! En människa full med glädje över livets alla skeenden..som också har sitt ok att bära, men som hanterar det genom att använda just den styrkan! Kram..