söndag 8 juli 2007

Gud, vad jag är bra och snäll...








... jo, men jag är bra på en massa saker! Jag är bra på att .........ja, vad är jag nu bra på? Hmm.. måste tänka.....jag är bra på att.... (men gud, vad svårt det här va då..?) Elisabeth, VAD är du bra på??? Nä, det här var svårt... ärligt nu, vad är JAG bra på? Jo, men jag är nog ganska bra på att .... stava, hmm, mer då... jag är bra på att... nämen herregud, det här gick inte alls... jag är tydligen inte bra på någonting! Men så ser jag helt plötsligt en sak som jag tydligen är supersuperbra på.... att använda ordet JAG i var- och varannan mening! Puh! Då finns det iallafall hopp för mig - det finns någonting som JAG är bra på...


Men snäll då... jo, men snäll är jag ju. Jag är snäll när jag... jaa, när jag... hmm,så var vi där igen.. jag är så väldigt snäll när jag.... men jösses, vad är det här? Jag kanske är en elak typ ... nä, det stämmer väl inte... men när är du snäll då, Elisabeth? Jag är snäll... när jag bjuder familjen på hamburgare (som jag egentligen inte tycker om..)! Jaha ja, sen då? Är det allt jag är snäll här i världen...? Men så inser jag helt plötsligt att jag iallafall är väldans väldans snäll - när jag sover! Alltså finns det hopp här också - iallafall när ingen ser...


(Den dagen man börjar tala om hur snäll man är, och allt man är bra på... då har det gått fel någonstans! Då är det dags att ödmjukt fråga sig: Har jag satt mig själv på en piedestal? Är jag verkligen så snäll, och gör jag verkligen allt så himla bra? Att andra tycker att man är snäll, eller gör någonting bra - det ska man glädjas och vara tacksam över... att tycka att andra är snälla och gör bra saker - det ska man berätta och glädjas med dem över...!)



Söndag idag (en lugn och bra dag...)


Vaknade tidigt som vanligt. Sov uruselt inatt... (jag vet att det finns piller.. men jag vet också att jag inte kommer att ta dem, så lite får jag väl skylla mig själv..!) SE kom med kaffe och vi hade en mysig liten stund tillsammans!


Mamma och kryckan kom och hälsade på! Hon var less på "Lilla Fridolf", som satt hemma med "eländeskorsordet", som hon uttryckte det! Men jag fick ringa efter homom för mamma behövde sitt "Atrovent" (astmamedicin, tror jag..), som hon hade glömt hemma! En något sur liten pappa dök upp lagom till kaffet...


Pappa (som sen tinade upp betydligt) skjutsade mig för att storhandla. Han var också snäll och hjälpte mig med nedpackning och lastning in i bilen... Tack pappa igen för att du finns nu...


SE hade dammsugat och skurat när jag kom hem... han var så himla stolt över det! Det var jag också! Alla initiativ - oavsett resultat (för det blev ju lite mitt på bara...) är bra.. och viktiga!


Middag - ja, varje dag!


SE gick och vilade och jag dippade, som jag alltid tycks göra nu för tiden.... på soffan!


Carolina bakade hallonpaj... så jag och SE fick till kaffet! Gott som vanligt!


Såg "skitfilm" på TV:n .... och det är mer regel än undantag nu för tiden!


Min kväll avslutades som vanligt ensam zappandes framför TV:n...



Roligt idag: SE en bra dag, pappa-skjutsen, Carolinas hallonpaj...


Mindre roligt idag: mina sov-vanor kanske...


Tips:


13 kommentarer:

Christina sa...

God morgon vännen!
Visst är det svårt att berömma sig själv...
men jag tycker att vi är duktiga alla, alla har något gott i sig.
De säger att människan är ond av naturen...men inte alla, långt därifrån.
Jag hoppas att du får en solig och fin dag idag..
Kram vännen

Dubbelörn sa...

Tror många gånger det är en kvinnlig egenskap detta med att inte kunna säga bra saker om sig själv ;) För att inte tala om jantelagen, du skall inte förhäva dig... ooopppps då lever vi ännu farligare.

Nej, fram med det vi är bra på. För självklart så har varje människa en massa saker som man är riktigt bra på! T o m detta med att bara "vara snäll". Det är inte fy skam det heller, finns många som inte ens kan skriva under det *skrattar*

Kramar

Anonym sa...

Jag kunde inte komma på nåt när jag satt och tänkte på vad jag är nra på.......varför har man så svårt för det??
Hoppas din dag blir bra......min lär bli jobbig.Känner det redan :(
Kramen på dig!

Anonym sa...

mycket bra titel, och jag som läser lite hos dig vet att det är sant också
,,,,,,,,,,,,
hej Elisabeth, tack din blogg är också mycket bra och fin tycker jag

Du skriver bra engelska, och förresten, det är inte så lätt. Själv skriver jag fel hela tiden. men vad gör det egentligen. man får rätta sig när man ser att det är fel bara. man gör så gott man kan.

Jo jag vet, det har blivit mer och mer engelska, skall skriva lite mer svenska bloggar också. men det är så kul att skriva engelska, dessutom lär jag mig hela tiden. det är bra.

ha det så gott du med min vän.

kramis sofia från en vän till en annan

Anonym sa...

Elisabeth: Jag håller nog med dig till viss del... När man börjar känna ett behov av att rabbla vad man är duktig på eller när man är snäll så är det något som inte är helt ok...

MEN alla är bra och duktiga på sitt men man behöver kanske inte tala om det hela tiden... Jag har mycket jag är duktig på och mycket jag är mindre duktig på och ibland är jag snäll och ibland dum... Jag tror att det gäller dig oxå...

Barnen brukar säga till mig att jag är världens snällaste när jag tex bjuder på glass och jag brukar alltid svara att ja, ibland är jag snäll och ibland är jag dum...

Att människan skulle vara ond av naturen det tror jag inte på, bland annat är du ett levande bevis på det!!!

Stora kramar på dig!!!

Anonym sa...

Jag har ju faktsikt en utlandsresa att se framemot.
Vi ska till Kreta 1 vecka i mitten av augusti!Bara jag och maken!
Det ska bli sååå skönt!

Önskar att ni oxå kunde åka iväg..........

Nu har jag handlat skor till sonen,men nån värmedyna hittade jag inte,så jag får köra med mina "rispåsar" som jag värmer i micron!
kram och ha det bra!

Christina sa...

Tack för dina rara ord i min blogg.
Du är en verklig vän, Elisabeth och jag är tacksam för att jag hittat dig.
Kram

Ella sa...

Ja tänk att det ska vara så svårt att skriva ner det man är bra på. Satt just och försökte hitta på TRE sådana saker och då var uppgiften ändå bara att ange saker man kan, att kunna och vara bra på är ju två skilda saker. Det gick inget vidare kan jag meddela.

Det kanske är en typiskt kvinnlig egenskap, eller en svensk egenskap, man får ju inte skryta för då är man ju skrytig fast jag tror det är nyttigt att påminna sig själv ibland om att man är bra på något.

Anonym sa...

Vi är alla så bra på många olika saker och visst är vi snälla, i alla fall många.. du ger mig så fina ord inne på Kafferasten så jag stiger högt upp i skyn och stolen här lyfter:-)
Visst måste vi kunna berömma oss själva litegranna oxså mitt i allt eländes elände som pågår:-)
Idag är en annan dag och vi får se vad den har med sig i sin rensel.. oförändrat med G, men en del ska tydligen hända idag då det är vardag. Hon har "bara" besvär med talet.. det går lite upp och ner, liksom med blodtrycket..
Ha de gott och hoppas på du får en vacker dag idag oxså.
Stor ((kram)) till dig

Anonym sa...

Jag vet i alla fall att Du kan få alla på gott humör, dina kommentarer i min blogg gör mina gråa dagar så färggranna. Tack Elisabeth du är en ängel.

Kram på dig

cillirill sa...

Visst är vi alla bra på nåt!? Och varför är det egentligen fel att våga säga att just det här är jag bra på utan att skämmas? Nä man måste kunna ge sig själv lite kredit ibland. Väntar på syster o mor, önskar så att även SE o du kunde dyka upp skulle verkligen va kul. kram

Anonym sa...

Det är viktigt att få säga bra saker om sig själv men med ett ödmjukt hjärta detta i kombination så blir man en bra människa! Styrkekramar till dig och de dina från Tussegumman

Elisabeth sa...

christina: Jo, jag håller med dig... alla, eller åtminstone de allra flesta, har något gott i sig... men att slå sig för bröstet och säga: "se på mig - vad god jag är", då är det någe fel...! Hoppas din dag varit bra.. Kram..

dubbelörnen: Håller med - den kvinnliga jantelagen sätter många käppar i hjulet för att se sig själv, och vad man är bra på... och att det faktiskt finns snälla människor - det är bara att titta runt på alla bloggar så ser man dem - hos dig t ex... Kram..

sickan: Ja, visst är det svårt! Vi är alla väldans bra på att hålla med om att alla är bra på något - men när vi själva ska tala om något VI är bra på... då blir det nästan tvärstopp!! Varför? Hoppas din dag ändå blev någorlunda värkfri? Kram..

sofia: Tack det var rart sagt! Du skriver bra - både på svenska och engelska..! Men jag jobbar på det.. Kram..

maria: Tack du omtänksamma rara!

Det var nog det där behovet jag ville komma fram till - varför somliga har ett sånt behov av att tala om hur snälla de är - varför?
Jag säger absolut inte att någon människa är ond, och det är heller inte min sak att döma... men självgoda människor har jag lite svårt att placera på änglalistan!
Ha det gott.. och hoppas du inte behövt vingla alltför mycket idag.. Kram..

sickan: Jag kan packa ner mig i din ryggsäck?? För nu blev jag faktiskt lite avis... åh, det vore härligt att få göra en sådan resa.. men det får bli någon annan gång! Jag skojar bara... inte är jag avis! Det är dig så väl unnat att komma iväg... Kram..

christina: De varma orden går i retur till dig med de röda vackra skorna... Kram..

ella: Jantelag eller jäntelag - det är frågan! Skillnaden mellan att vara bra på saker, och att sen gå omkring och tala om det för alla och envar... det är lite den jag funderar på! Kram..

pialotta: Men det är ingen konst att tala om för andra människor vilken betydelse de har.. bara för att de är de fina människor de är - som du! Håller så tummarna för G, och hoppas och tror att allt ska lösa sig till det bästa.. Kram..

angel: Ja... här blir alla kommentarer guldkorn som givits från goda hjärtan av guld.. som ditt..! Kram..

cillirill: Ja visst ska vi kunna göra det utan att skämmas! Problemet för mig är att hitta något som jag är bra på!
Jo, jag förstår om du önskar att SE skulle "dyka upp". Men vi har varken bil eller körkort - så det är lite svårt...! Kram..

tussegumman: Men oj vad bra skrivet... det var precis så jag tänkte.. och önskade att det kunde vara, men som många inte är! Så vackert du satte ihop det tänket.. Tack snälla... Kram..