måndag 23 juli 2007

Däruppe...




"Nån däruppe måste gilla mig,
nån som ger mig allt jag får.
Varför har just jag det så här bra?
tänk vad lite man förstår."

En gammal slagdänga som spelades för många år sen.. och än idag följer den mig som ett litet mantra, som jag gnolar på lite nu och då! För visst är det väl ändå så... att jag har det bra!

Därnere sitter min dotter tillsammans med sin kompis Viktor, och jag hör henne skratta så hon nästan kiknar... min son gick nyss ned med en chokladkaka i sin hand och sa..."öhh..., tack!.. du ser väl om jag dyker upp nåt mer ikväll - annars gonatt...!" Min man sa för en stund sen: "Hörru morsan, jag ta mig fika å sen är det gonatt..!" Själv sitter jag här i soffan och njuter av vädergummans rapport - sol imorgon också!!

Min mamma är så bra hon kan vara just nu, och min pappa är en stark "Lilla Fridolf" för henne.. och även för oss!

Min svärmor skrattade gott i telefonen idag .... och jag fick inga räkningar med posten imorse!
Jag kunde också välja att bara se: Sven-Erik har en fruktansvärd, obotlig sjukdom, min mamma likaså, min son har diabetes (fast han äter godis ändå..!), min dotter har varit utsatt för något hemskt, min svärfar gick bort förra året, mitt öga är allvarligt skadat.... och, ja... det är ju också min verklighet....

Men jag varken vill, eller orkar, se på livet utan det ljus som också finns! För jag har, trots allt, så mycket att vara tacksam över... ett liv, som när det är som bäst hjälper mig när det är som svårast!


Måndag idag...

Sov dåligt inatt - när klockan var fem imorse tänkte jag kliva upp! Men somnade iallafall till, och vaknade när SE kom med kaffet halv nio! SE och jag fikade tillsammans medans Pontus P snarkade färdigt! (Gud, det blir nog en seg dag det här...?!)

Mamma och pappa kom tillbaka från barn- och husvaktandet hos min syster igår! Så idag tog Carolina och jag Pontus P med oss och gick dit och hälsade dem välkommen hem! Fick "gofika" som vanligt! Känns roligt att de är hemma igen - de har också blivit livlinor i vårt liv nu!! (De berättade bl a om hur trevligt de hade haft på festen för min svåger som fyllde 50 år - åh, vad roligt det hade varit om vi hade kunnat vara med! Men det går ju liksom inte nu...!)

SE satt och såg på Tv:n, både när vi gick, och när vi kom tillbaka från mamma! (Han ville heller inte följa med dit- sa att han hade mycket på Tv:n..!)

Igår pratade jag med svärmor två gånger! Först ringde jag för att höra hur det var med henne... sen ringde hon för att höra hur det var med oss! Hon är så gulligt lite virrig min svärmor... och jag vet hur gärna hon hade velat komma och hälsa på oss igen! Men jag orkar inte just nu...! (Så idag bestämde vi att ta besöket lite längre fram...! Får dåligt samvete för det.. men jag måste försöka ladda batteriern nu...!)

Pappa skjutsade mig och Carolina att storhandla på Coop! Tack snälla pappa för att du erbjöd dig att göra det! Att ta med sig SE att storhandla är inte längre att tänka på - det blir alldeles för stressigt för honom... för mycket intryck och för mycket folk!
SE satt och läste tidningen (för vilken gång idag vet jag inte!) när vi kom tillbaka från Coop. Men direkt efter att vi kommit hem så gick han ner och la sig och sov en stund! (Har tidigare märkt att han gör så, och jag undrar om han blir tryggare när jag kommer hem..!?)

Carolina fick mess från Viktor... "Sugen att hitta på nåt? Som kanske piggar upp lite?" Så lite behövdes tydligen för att rädda dagen för henne... med ett strålande leende så städade hon både rummet och toaletten... och visslade!!

Middag - risgrynsgröt blev det idag! Ingen höjdarmat kanske - men alla blev mätta och belåtna! Å det var ju huvudsaken...!

SE gick och vilade och jag dippade ordentligt på soffan... jösses, jag somnade t om innan Glamour-eländet hade börjat! Var ganska trött!!

SE och jag såg Extreme Home Makeover tillsammans... (och tårarna rann... som vanligt! Fy, vad jag har det bra - jämfört med hur många andra har det...!)
Carolina och Viktor gick på Coop och köpte läsk! Sen satt de på hennes rum och skrattade så det hördes ända hit upp! Vad roligt för henne! Hon har det ju lite trist hon med... så det kändes gott att höra skratten...!

SE lade sig tidigt..

Pontus P och jag sist i säng... (hoppas jag får någorlunda sova bra inatt...!!)

Roligt idag: hela dagen...

Mindre roligt idag:dåligt sov... dåligt samvete svärmor...

Tips: "Skrattet är själens solsken och utan solsken kan ingenting leva eller växa" - sa den lilla kaffebönan idag... så försök att hitta det som gör dig glad!


Till alla mina livlinor: Någon däruppe måste ju gilla mig, alldeles säkert - ni kom ju!!

19 kommentarer:

Ella sa...

Å så trevlig läsning det var här idag. Visst har du rätt, det finns alltid två sätt att se på livet. Tack för att du påminde mig.
Hoppas du får en riktigt bra dag.

Christina sa...

Det är en fantastisk förmåga att se det lilla och att glädjas av det.
Förstår att du har den förmågan och jag är så glad för din skull.
Många människor nöjer sig inte med småsaker, det skall vara stora sensationella ting för att få de glada och tacksamma.
Med åren har man lärt sig att glädjas åt det lilla och det är en bedrift som jag är oerhört tacksam för.
Idag t ex, skall vi köra till Malmö och handla kläder, äta en bit mat och bara strosa omkring, det glädjer mig.

Elisabeth, du är en sån go människa och jag är glad att jag fann din blogg som är min absoluta favorit i djungeln av bloggar.

Önskar Dig, SE och Carolina en riktigt skön dag.
Kramkram

Anonym sa...

Morning!

trevlig läsning och tänkvärd!!
Man behöver påminnas lite ibland!
ha en bra dag!
kram på er!

Dubbelörn sa...

Det här är väl underbart att det finns dagar som dessa!! Du är verkligen värd fler av dem *kram*. Där vi kan se det lilla o verkligen uppskatta det vi har o inte bara se till det vi inte har...

Kramar vännen

Anonym sa...

Ja, du Elisabeth! Man måste kunna se glädjen i att leva om nu levandet ska bli något värt...

Jag hoppas så att du fått sova bättre i natt, du behöver sömnen vet du...

Stora kramar med guldströssel

pst, skicka hit lite sol sen är du go inte all bara några strålar*ler*

Christina sa...

Tack för din rara kommentar på min blogg...blir alldeles röd om kinderna :)
Kram vännen

Anonym sa...

Du är otrolig på att se det fina i det lilla. Jag lär mig mycket av dig.
Önskar dig en bra dag! Kramar.

Anonym sa...

Ja nån där uppe gillar dig även här finns en som gillar dig o de är 'lilla' jag.
Vet mitt inlägg här blir inte långt, men de är som dom säjer "tanken..."

Stor kram till dig fr mig

Anonym sa...

Ja det är det verkligen.. skrattet alltså, hade vi varit bestulna från det så vet i sjutton..
Bra du ser allt såpositivt.. man måste sannerligen göra det, trots alla dilemmor här i vårt enda liv.
Ha de gott min vän och hoååas du sovit bättre i natt.. här öser det ner just nu just här..
Kram på dej

Anonym sa...

Hej på de lill-syrran!
Vill bara säga att mit hjärta blir så varmt och jag blir så glad för din och din familjs skull när jag ser vilka fina och varma blogg-kompisar du har här på nätet. Jag skickar alla dina vänner en varm tacksam kram för att dom finns där och ger dig styrka varje dag.

Å du syss! Jag längtar efter dig å ser fram emot när vi träffas igen. Då måste vi ta en hel dag, eller hur.
Kram från anonyma Syster yster (jag vet inte hur jag ska få iväg detta om jag inte trycker på anonym-knappen)

Anonym sa...

Hej! så skoj att du tittade in till mig. Är det ok om jag lägger in en länk till din sida på min? Kersti

Anonym sa...

Go´ kväll. Regnet öser ned och jag har precis läst dagens inlägg i din blogg.
Precis vad jag behövde nu för att hitta tillbaks igen till mina egna positiva tankar.
I morse när jag var ute med hunden försökte jag se allt jag ska vara glad över.
Hur det gick? Tja läs min blogg om någon timma så får du se. :-)
Än en gång, Tack för din blogg och för att du är den du är.

Anonym sa...

elisabeth, du som kämpar så tappert kanske tror på goda tankar och bön. ring församlingen och få 1000tals människor att sända goda tankar och böner för dig från hela världen

kramis sofia

telefonnummret finns på mitt näst sista inlägg, ge det en chanse,

Anonym sa...

Tänkvärda textrader! Du är lycklig som hittar ljuset i mörkret.

Anonym sa...

Jag har skickat två mail till dig ikväll... Har du fått dem???

Natti natti och sov gott!!!

Christina sa...

Hej vännen...
Nej jag fyller inte år, jag har bara namnsdag :)
Önskar dig en god nattsömn så att du blir riktigt utvilad i morgon för då är det ju en ny dag igen...
Sov gott
Kramkram

Elisabeth sa...

ella: Tack! Ja, det är kanske lite så.. man kan använda sina ögon på mer än ett sätt..! Kram..

christina: Tack! Förmågan att glädjas åt det lilla tror jag alla har - mer eller mindre! Bara det att en del behöver träna lite mer för att lära sig använda den! Jag börjar nästan rodna av dina fina ord - tack snälla! Hoppas du hade en trevlig dag igår..! Kram..

åsa: Tack! Så är det för oss alla tror jag... vi behöver alla bli påminda ibland... Kram..

dubbelörnen: JA... man har så fantastiskt mycket att vara tacksam över också..! Kram..

maria: Tack! Du har alldeles rätt.. "de ska va gött att leva -annars kan de kvitta".. visst är det så.. guldsnäckor till dig.. ( kan du gå på i ditt nya fina badrum..) Kram..

christina: Så sant som det är sagt... kramar tillbaka..

isabelle: Tack.. vi lär oss alla något av varandra., och ett av det viktigaste vi alla här i cyber kan dela med oss av är just - glädje!Kram..

anita: Tack.. jag gillar dig också! Det är inte antalet ord som räknas - det är med vilken känsla man skrivit varje bokstav! Kram..

pialotta: Jag "lånade" lite av dina tänkvärda ord, om skrattet.. hoppas det var ok! Men det var verkligen så vackert tänk! Kram..

anonym-syrran: Ja, du vet vad jag har sagt förut.. utan dessa livlinor, människor som bär mig igenom...skulle allt ha blivit ännu myckt tyngre!
Men sys.. du är också en livlina!
Längtar efter dig med.. Kram..

kersti: Vad roligt att möta dig! Självklart får du länka hit - jag gör detsamma här.. du skriver så bra! Kram..

ingela: Spännande att se vad du upplevde på "positiva rundan".. Jag ska strax gå in och läsa.. tack för att du finns.. Kram..

sofia min vän: Jag tror alltid på goda tankar och på bönens makt! Men kanske inte riktigt i något församlingstänk.. en liten ensam människas bön hörs lika bra dit upp, som en stor församling av människor.. är min tro! Kram ..

plupp: Ja, det gäller att hitta
"lys i tunnellen" (har du hört den med Wenche Myhre och Povel Ramel? Lite rolig!) Kram..

maria: Jag kollade igår kväll - men såg bara ett! Ska kolla igen..! Kram..

christina: Oj, vilken tur! Jag blev nästan lite orolig att jag hade missat det! Ha det gott.. kram..

Anonym sa...

Vilken otrolig styrka du har! Härligt att höra hur gott Carolina har det med Viktor. De där skratten som t o m gör ont i magen är så underbara. Jag hade ju själv två såna "anfall" i tisdags. Helt underbart. Kramar...

Elisabeth sa...

gisan:Tack snälla.. Ja, det är magi i ett skratt.. ett magiskt ögonblick som kan trolla bort en tung känsla.. Vad härligt att höra att du också får sådana "anfall".. Kram..