lördag 23 juni 2007

Sju önskningar under kudden....



1. Att Sven-Erik fick bli frisk..
2. Att Carolina och Jonas får vara friska, starka och lyckliga i sina liv..
3. Att mamma fick bli frisk..
4. Att de som ändå inte kan/vill hjälpa slutar klandra..
5. Att övrig familj och vänner får vara friska..
6. Att jag får vara frisk..
7. Att jag ska orka..


Istället för sommarblomster under kudden, valde jag att lägga dit mina djupaste önskningar istället! Att vissa av önskningarna är orealistiska och ouppnåerliga - det spelar ingen roll... Som liten lekte jag ofta att i "Önskelandet", där fick man önska precis det man ville! Då räckte det nästan bara med att önska - så fick man det! Som vuxen tappade jag förstås bort nyckeln till detta önskeland...

Men genom nyckelhålet, till dörren som går till Önskelandet, kastar jag iallafall in mina önskningar nu... lägger mig på kudden... och saknar dess nyckel...





Midsommarafton... (... en vanlig dag igår...)


Vaknade 07.00 av att SE tväröppnade dörren, stack in huvudet och sa: HEJ! (Ungefär som gubben i lådan...) Han brukar inte göra så där, men han tyckte väl att det var dags för mig att stiga upp!! Så då gjorde jag det...

Mamma ringde och frågade om jag ville följa med och köpa billiga skor på "Skokanonen"? Jo, det ville jag gärna... men efter en titt i tidningen - "STÄNGT midsommar och midsommardagen" - så det blev inga skoaffärer idag...

Följde med dem på Coop och handlade...

SE och Carolina satt ute på altanen när jag kom hem... Jag märkte att han var lite orolig idag... inte så på dåligt humör, men rastlös...
-Hörru gubben, hur mår du idag? frågade jag. -Inte fan vet jag - man har ju ingenting att göra.. svarade han korthugget.
Jag la armarna om honom, sjöng en trudelutt, apade till mig och valsade... det tyckte han var väldigt roligt...!!


Sen kokade vi kaffe och fikade tillsammans med Carolina... Hon var så fin idag... (förresten, hon är fin alla dagar..), hon hade sin "prinsess-klänning" på sig och var så ... vacker!

Middagen blev ju inte som de midsommaraftons-middagar man upplevt genom åren... men vi gjorde vad vi kunde..!
Sven-Erik och jag, Carolina och Jonas...
Smörgåstårta till huvudrätt, kladdkaka med jordgubbar och grädde till efterrätt - allt serverat på en midsommardukning i rosa! (Carolinas favoritfärg.. )

Sen var det liksom inte mer med det...

Efter en liten promenad med Pontus P gick han och la sig...
Carolina fortsatte skriva på sin bok.., (jodå, hon har bestämt sig för att skriva en bok...?!)
Jonas hade somnat i fåtöljen på sitt rum..

Jag.... ja, jag slötittade på TV:n..., satt vid datorn..., slumrade en stund..., tittade på TV:n... kort sagt, en mycket annorlunda och ensam midsommaraftonskväll... !
(Men jag är nöjd ändå - den kunde ha varit så mycket värre...)

SE kom upp - gick ut med Pontus P - och jag frågade om han ville se en film... -Nä, de är bara jävla dynga på TV:n sa han, och gick och la sig för natten...
Carolina somnade i boken...
Jonas flyttade till sängen...
Jag gick till slut och la mig , jag också...



Roligt idag: prinsess-Carolina, smörgåstårta allt lugnt...
Mindre roligt idag: Trista telefonsamtal... (från de som inte förstår...)
Tips: Tala inte om för mig hur mycket bättre du skulle ha gjort det... det gör bara ont!

Till alla mina livlinor: Till "önskelandet" går också min önskan om att ni hade en bra dag igår...

7 kommentarer:

Slaklina sa...

Det var väldigt fina önskningar,hoppas de flesta löser sig!
Vad är det för bok din dotter skriver på??
Ha en bra dag!
Kramen!

Anonym sa...

det där var jag igen..........
varför blir det så??? Hmmm

Anonym sa...

Så bra att din dotra vill skriva en bok, jag gjorde under en period svåra år oxå och den blev klar och naturligtvis refuserad men hjälpte mig igenom så mycket...

Aldrig vännen min hade någon kunnat gjort något bättre än vad ni gjort, glöm aldrig det!!!

Att andra inte förstår, ställ dig över det! Hur ska de kunna, egentligen men om man ändå inte kan så kanske de skulle låta bli helt och hållet istället och bara finnas för er ändå...

Ha nu en bra dag och tänk inte för mycket (jajaja, lätt att säga, svårt att efterleva) Stora kramar med styrka och solsken!!!

Elisabeth sa...

solsickan/sickan: Man kan bara önska...! Någon typ av biografi över de senaste 2 åren, tror jag! Hon har ju en historia att berätta - men vi får se...! Kram..

maria: TACK snälla du för de orden! De ska jag spara och ta fram när det kommer människor som bara sårar.. Men du vet, det finns alltid de som kan, och vet, så mycket bättre än en själv.. Kram..

Anonym sa...

De där önskningarna var de bästa jag hört..Hoppas, hoppas de slår in och du finner den där nyckeln:-)
Visst finns det människor som verkligen inte förstår, men tror sig förstå med sina ord, som kan tynga ner en..
Kram på dig och hoppas du får en bättredag i morgon då:-)
Här har regnet spöat hela midsommaraftonen och delar denna dag oxså, men vad gör det.. herre min ge.. Vädret kan vi inte rå på.

Anonym sa...

Åh, vad jag önskar att alla dina önskningar slog in....Hoppas din dotter lyckas skriva sin bok...Jag har alltid velat skriva men hittar inte lugnet till det. Jag hade nog en ganska liknande midsommar som dig...Bara familjen och lite mat....Det var ganska ensamt men också rätt skönt. Ha det massa mycket bra...Kram

Anonym sa...

Kära, kära du, bläddrar igenom din blogg... vill räcka ut en hand genom alla ord - lägga den på din kind... och bara säga, jag tror jag förstår. Såg ett program om din mans sjukdom igår. Det var svårt att se. Kan man sända styrka genom blogg vill jag göra det.
Anne-Marie