lördag 23 juni 2007

Patella lux....



... sa dottern från hallen när hon kom hem idag! "Va, vad sa du.. Patella de lux...?" ropade jag. Hörde jag verkligen rätt? Patella de lux? Vad, eller vem sjutton är det? Hann jag tänka under 10 sekunder samtidigt som jag för mitt inre såg en något yngre version av Cruella de Ville som snart skulle ramla in från hallen... (hur i fridens dar jag kunde associera någon som hette Patella de lux med Cruella de ville, modell Disney, det vete gudarna...), och ge mig en snabbversionen om vem i hela världen denna Patella de lux är! (Jo, 16-åringar har en tendens att vilja dra snabb-versionen när mossiga föräldrar önskar förklaringar..!)


"Men, herregud mamma, vad du hör dåligt," svarar dottern... samtidigt som hon dyker upp i vardagsrummet.... "Jag sa patella lux... jag har patella lux...!" Jaha, säger frågetecknet till mamma - och förstår inte mer än att patella lux inte har något som helst samband med någon Cruella de ville.... och hon går snabbt upp i rök! "Vad är det då?" frågar jag.

"Patella lux - det betyder knäet ur led... har du aldrig hör det? Men nu har jag det iallafall - för knäet gick ur led tidigare idag på stan... 2 sköterskor kom förbi och hjälpte mig... och de sa att jag hade.....PATELLA LUX...!!!" (Herregud, vad det låter märkvärdigt när hon säger det... som om ett knä ur led är blaha blaha - men PATELLA LUX det är minsann väldigt fint och allvarligt det...!)

"Jaha, oj då...!" svarar jag. Sen är det viktiga samtalet över och patella lux-tjejen linkar iväg till sitt rum...

Kvar i soffan sitter en mamma som tydligen är både döv och okunnig - hmm... mer sådana uttalanden av patella lux- tjejen, så har vi nog snart en Cruella de ville här också...

Så nu vet ni, gott folk.... att patella lux på svenska betyder knä ur led...!

8 kommentarer:

Turtlan sa...

Tänk va dessa sjukvårdsmänniskor alltid ska slänga sig med konstiga termer i tid & otid. *L*
De där två som hjälpte henne hade
t o m modernt kortat ner ordet :-))

Patella luxation heter det *L*

Men ler och håller med om Din 1a tanke att vad är det där för figur hon irrar om! "Patella De Lux" .... låter ju som ett perfekt bloggnamn!

Å Du, den där smörgåstårtan.... ser SMARRIG ut!

Anonym sa...

Ha ha.. tack för den förklaringen:-)
Hade inte en aaaaaaaaaaaaning.
Hoppas du har det fint och att du sluppit allt regnande hos dig.. här har det skyfalligt hela mötet..
Kram på dig

Anonym sa...

Hahaha, vad kul skrivet!

Anonym sa...

Oj då, så det kan gå... Hoppas hon är bättre snart!!

Tar mig en bloggpaus nu..
För röjning, packning och sen flytt..
Kikar in ändå lite då och då hos dig..

Massor med kramar!

Elisabeth sa...

turtlegirl: Ja, varför kan man inte säga knä ur led - istället måste man använda andra språk.. måste vara diskriminerande mot oss svenskar.. eller? Nja, patella de lux.. en tvål kanske? Kram..

pialotto: Nej, jag hade ju heller ingen aning... mossiga mammor, du vet! Kram..

pethra: Tack.. ja, man kan ju inte ha tråkigt jämt.. Kram..

puff: Ja, jag tror att hon blev mest rädd - men snart måste vi nog göra något åt det där eländes-knäet.. Ta en bloggpaus du - förstår dig så väl... Kram,,

Anonym sa...

Ja du, det hade jag ingen aning om... Hoppas dagen varit bra, här har den varit delad... Kramar

Anonym sa...

Morning!
Så då fick du lära dig nåt nytt igår ;)
Rolig koppling du gjorde till Cruella De Ville! :)
Ha en bra dag!
Kram!

Anonym sa...

Haha, hejdlöst roligt! Du är fenomenal på att vrida till det på ett humoristiskt vis.

Jag tycker patella luxation låter som en glamorös accessoar.

Vilken tur att din dotter fick hjälp på stan!