måndag 18 juni 2007

Guldkorn av tacksamhet...






Lycklig endast må den skattas

som den gyllne regeln minns

att värdera det som finns

och inte det som fattas....



Idag var en dag fylld av små mirakel! Jag brukar ofta tänka på något som min mormor ofta sa till mig: "Den som inte kan värdera det lilla, kan heller inte värdera det stora..!" Länge funderade jag över dessa ord, och kunde inte riktigt förstå dess innebörd. Men idag tror jag att jag förstår vad hon ville ha sagt; att det är viktigt att se, och glädjas åt de små guldkornen i tillvaron, att vara tacksam över, och inte ta dessa för givet! Små, små självklara saker som för den ene inte ens räknas som ett guldkorn, kan för någon annan vara en guldklimp! Så varje dag, om vi väljer att se, är små guldkorn..... som när de läggs ihop blir till en stor guldklimp! Så tror jag min mormor tänkte! Så idag är jag rik...


Måndag... ( Grattis Björn- du som kallas för Björne..!)

Vaknade, det gjorde jag ju idag också uppenbarligen - men varför så himla tidigt..? Nåja, det gjorde ingenting, för Pontus P:s bus i sängen och solen som sken angav riktningen för hur den här dagen skulle bli... (alltså solig, glad och fylld med guldkorn...) Ett guldkorn..

Mamma och pappa kom helt plötsligt förbi med en låda fylld med små blomsterplantor! Jag blev så glad... framför allt för att SE nu skulle få något att göra på uteplatsen! Något som jag vet att han tycker om att pyssla med...! Naturligtvis blev jag ju glad att de kom - det är inte så ofta de går ut och promenerar - pappa, mamma, och kryckan... Två guldkorn...

Sven-Erik hade en bättre dag idag! Nästan som om den gamla Sven-Erik tittade fram... (Tack snälla Gud, för dessa dagar)... mamma och pappa hann knappt gå förrän "trädgårdsmästaren" SE stod på huvudet i rabatten.... och visslade..! Tre guldkorn...

Sen beslöt han sig för att gå och duscha - något sådant initiativ har inte hänt sen... ja, jag vet faktiskt inte... (han vill oftast inte duscha alls nuförtiden - och jag får både locka och hota innan han gör det!) Fyra guldkorn...

Tvättade (jo, idag också) och små-plock-städade... ja, det finns alltid något att göra! När jag stod i tvättstugan kom SE ner och sa: "Ja, jag går ut med hunden.. har du nyckel?" Jag höll på att ramla ned i tvättkorgen (ja, inte riktigt då..), så paff blev jag! SE har aldrig någonsin, sen vi hit flyttade kommit ned i tvättstugan och kollat om jag har nyckeln med mig...! (att få känna lycka över en sådan liten tanke...) Fem guldkorn...

Carolina hade sin kompis Linnea här hela dagen - så roligt och viktigt att hon har kompisar omkring sig... Sex guldkorn...

Middag - köttsoppa idag.. och idag var verkligen en middag med SE... Oftast när vi äter middag har SE fullt upp med att, mer eller mindre, kasta i sig maten, äta glupskt.. och sitta tyst! Eller så är han irriterad, trött.. eller/och kommer med dumma kommentarer.. Men inte idag - idag var det verkligen hela gamla familjen vid middagsbordet... han var precis som han alltid varit, tidigare, innan sjukdomen... deltog i b-surret, åt som vanligt och bara var herren i huset... så så så roligt! Sju guldkorn...

SE:s kompis Börje ringde från Piteå... SE blev både glad och förvånad... Att han frågade denne Börje om vädret i Piteå 4 gånger, så är det ju bara! Men jag undrar om Börje vet om SE:s sjukdom...? Åtta guldkorn...

Vid TV:n sa SE helt plötsligt, när vi såg ett gammalt reprisprogram - "det där är repris, det har jag sett!" (Då fanns ingen tvättkorg att nästan ramla ned i - men jag blev lika paff!) SE brukar vanligtvis inte ha koll på om något går i repris... Nio guldkorn...

Han tog, utan att jag behövde säga något, "kvällspinken" med Pontus P... Tio guldkorn


Roligt idag: Alla mina tio guldkorn som idag förvandlats till en guldklimp... att gömma i hjärtat!

Mindre roligt idag: Ingenting ... idag är allting bara mer roligt än vanligt..!

Tips: Samla ihop alla era guldkorn - så blir ni rik!

Till alla mina livlinor: Ni är guldklimpar allihopa - i mitt hjärta är jag rikast!






11 kommentarer:

Anonym sa...

Vad skönt att du fick en dag som lättare hjälper dig att ta dig igenom de tyngre som kommer emellanåt!
Kram på dig och haa en bra dag!

Christina sa...

od morgon min vän, hoppas att du sovit gott?
Visst är vi rika!!
Man skall lägga samman alla små glädjor, stora som små, och då får man en hel del, faktiskt.
Tycker att det är synd om människor som inte kan glädjas åt det lilla och som måste ha överdåd av allting.
Det finns mycket i vår värld som är alldeles gratis bara man öppnar sina ögon och öppnar sitt hjärta.
Ha en riktigt skön dag
kram

Anonym sa...

Men så härligt att läsa. Nu fick jag också ett guldkorn :) Ta hand om dig. Kram.

Anonym sa...

En verkligt fyll dag med så många små guldkorn som blev till din guldtackedag.. Härligt, visst ska vi ta tillvara på alla de där små guldiga kornen och bevara dom väl..
Det är väl så med sjukdomen att det är ganska så stabilt vissa dagar eller stunder.. så svårt det där att sätta sig in i. Jag har inte riktigt varit i kontakt med en sådan ännu i alla fall.
Du är enligt din beskrivning 47 år.. undrar så hur gammal din kärlek är.. Klart det kan slå till och drabba i alla åldrar det där.
Min kärlek har lite påbrå, men vi får väl hoppas.. vågar inte tänka på det utan går vidare dag för dag och plockar mina blommor längs vägkanten:-) Så där som man ska göra.. varken blicka bakåt eller framåt..
Kram på dig och hoppas på fler guldfärgade korn idag.. visst var våra mormödrar kloka i sina ord:-)

Anonym sa...

Så skönt för er alla att få en sådan dag!

Anonym sa...

Åh, vad skönt att läsa att ni fick en sådan fin dag:) Måste vara härligt att uppleva dessa glimter av "förr"....Hoppas du får fler sådana dagar framöver. Kram :)

Ella sa...

Ja du har så rätt. Tack för påminnelsen. Den behövde jag idag.

Kram

Christina sa...

Jag önskar dig och de dina en riktigt Glad Midsommar!
Kram min goa vän

Elisabeth sa...

sickan: Tack för omtanken! Jo, det är "sockerbits-dagar nu..! Ha det gott du med.. Kram

christina: Sovet är som vanligt, men tack för omtanken..! De där guldkornen skrev du bra.. Kram

isabelle: Tack! Vad glad jag blir - att jag kunde ge dig ett litet guldkorn - du behöver många sådana nu..! Vi behöver ALLA guldkorn i tillvaron - och ibland behöver vi de extra mycket..! Kram

pialotta: Ja, det var verkligen en guldtackedag!! Precis så är det, vissa dagar eller stunder är det bättre andra dagar sämre.. Men ribban för vad som är bättre sänks ju alltmer eftersom tiden går..! Jämfört med hur det var för 1 år sedan... ja, det är så så mycket sämre! Vårt liv tillsammans går 22 år bakåt - varav 17 som gifta! Att skriva om vår vardag just nu går ganska bra - men när jag måste "backa bandet", och tänka tillbaka - där vågar jag bara öppna lite på locket - det gör för ont! Men jag tänker skriva om det... för på något sätt måste jag ju igenom sorgen - det är bara det att just nu måste jag överleva först och främst..! (Usch, vad hemskt det lät - men det är så nu..) Sorgen får komma en liten bit i taget..!

Var rädd om din kärlek... Kram..

maria: Ja, stunder eller dagar med guldkorn behöver vi alla..! Kram..

annika: Tack! Ja, det var verkligen så så "förr".. man känner saknad efter en tid som inte längre finns.. Kram..

ella: Jo, jag såg det! Du har det också så himla tufft nu..! Vi får samla på guldkorn tillsammans.. Kram

christina: Ha en Trevlig Midsommar du med, min vän... och kör försiktigt! Kram..

TILL ALLA: Om ni bara visste vilka guldkorn ni är för mig..! Ödmjuk känner jag mig, och tacksam för alla era fina kommentarer och er support... TACK alla...

Anonym sa...

Jag onskar att fler kunde uppskatta sina guldkorn =)

Anonym sa...

Jag är SÅ glad över din guldkantade dag! Vilken lycka för dig att få en glimt av riktiga S-E! För övrigt verkar både du, din mamma och din mormor vara väldigt kloka "gummor".