onsdag 20 juni 2007

Galna-sommar-sjukan....






.... drabbade mig idag! En sjuka som återkommer varje sommar, ungefär den här tiden.. Galenskapen ger symptom som irritation, frustration och en rejäl dos surhet!! Orsaken till denna sjukdom är nog för de flesta välkänd..... tider och öppethållanden som under sommaren ändras så att gemene man ofta drabbas... och blir galen!!


Affärer, banker, sjukvård, busstider - ja, överallt drabbas man! Alla tider och möjligheter till besök förändras under sommaren! De väl inövade öppettiderna och tidtabellerna blir helt plötsligt någonting helt oväsentligt att komma ihåg! Varför ska man det? De stämmer ju ändå inte..!

Nu ska det väl i ärlighetens namn också sägas (och ärlig vill man ju vara..), att informationen om dessa eländets sommarförändringar ibland har informerats om, i god tid innan förändringen..! Ibland, i så god tid att jag har hunnit glömma bort alltihopa! Så står jag där iallafall med mina symptom....!

Så var det idag... väntade och väntade och vänta.... på en buss som aldrig kom! BARA därför att det var sommartider nu, och BARA för att jag inte insett det, och kollat vilka tider den skulle gå istället... då blev jag sur!! (Pappa fick bli räddare i nöden...)

Å jag vet ju... innan sommaren är slut... det kommer att bli värre!!

Är det bara jag som drabbas?

-

Tisdag idag... (nja, lite ljug då... det var egentligen igår.. men jag var så trött..!)

En bra Sven-Erik dag...

Uppe tidigt som vanligt.. och Pontus P var ju glad för det! Mardrömmar...

Följde med Carolina på Ungdomsmottagningen, nere på stan! (Hon har det också lite tufft nu, min lilla gumma...!) Sen strosade jag en liten stund på stan... men det var ett litet stros, för jag var både trött och hungrig... tog bussen hem!

Gick direkt upp till mamma och pappa och fikade.. (mamma provade sina "utlandskläder"... de har ju tänkt åka till Bulgarien i augusti... åh mamma, jag hoppas verkligen att du är så frisk då att du kan åka..?!) Fick en hink potatis...!

Sven-Erik satt vid TV:n när jag kom hem... Det gör han ju ganska ofta nu för tiden... Men han var på ett strålande humör, och när mamma ringde och bjöd över honom (jo, bara honom) så blev han så så ..... ja, nästan stolt! "Jo, vissa är viktig", sa han.

Var tvungen att åka och handla... alltid är det något som fattas! Jonas skjutsade..

Middag... alla dagar...! (Carolinas kompis Linnea äter och sover över inatt..roligt!)

Carolina och Linnea bakade kladdkaka... väldigt god blev den! Nu... 1 bit kvar!

Såg "Elake kocken" och första delen av "Drottning Elizabeth".... ! Ingenting som intresserade SE, så han gick ned och såg "Äntligen hemma" tror jag! (Inte så säker på det - för det hördes rätt tydligt snarkningar från det hållet...!)

SE tog kvällspinken med Pontus P... (Detta är ju något SE gjort i många år, men att det sker en förändring i förhållandet till Pontus P märks ju alltmer.. men inte ikväll..!)

Pontus P och jag sist i säng ...

Roligt idag: bra-dag SE, kladdkaka, Elake kocken...

Mindre roligt idag: missade bussen... det kändes eländigt hela dan...!

Tips: "Sommartider hey hey, sommartider".... håll koll på dem!

Till alla mina livlinor: Har lärt mig .. idag "sockerbits-dagar" - imorgon kan de ha smält..! Då är det bra att ha en annan sockerskål att ta ur...!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att man behöver många skålar med socker o chokladpraliner o gelehallon o, o, o...

Skönt att det var en bra dag för dig trots sommartider o allt... Men visst är det tokigt att man skär ner på allt under sommaren!!!

Kram på dig o hoppas att dagen blir bra

Anonym sa...

Svar på min blogg:

Tack vännen!

Från vecka 28 ska vi vara lediga alla från allting i fyra veckor..
DÅ ska vi bara vara, resa lite och bara bara lite till *ler*

Ja flyttstädningen ska jag leja bort
Det har jag bestämt mig för
Det är värt alla pengarna för att slippa..
Har ju nog med att göra på det nya stället..

Tack, ska ta det lugnt!!

Massor med kramar!

***

Håller med dig om dom ändrade öppetiderna...
Blir tokig när man kommer ner på stan och ska in på tex Posten..
Så har dom lunch i en tre timmar under sommaren...

Vet inte hur det är i år..
Men säkert sammalika..

Kramas igen!!

Anonym sa...

Det är känner man igen.......ungarna ska ta bussen som dom brukar..........men bussen kommer inte.Så har dom ändrat på rutterna för att det är sommarlov!
Hur rimmar det......det är ju då de åker mer buss!!

En ekvation som inte jag får ihopa!
Ha det gott!
Kramen!

Anonym sa...

Det där var jag......

Anonym sa...

Hej och tack för ditt besök !

Texten på kylskåpet har maken gjort...han gör sånt...hihi ! Kolla in hos honom...www.rollesatelje.blogg.se

Sommartider...jaa, det gäller att ha koll på alla...

Kram Eva

Anonym sa...

Hej söt. Idag har visst mina sockerbitar smält :) Kommer att än en gång försvinna ett tag:( Men jag återkommer......Så bra att du ändå hade en till bra dag, förutom bussen då;) Massor av kramar till dig....

Ella sa...

Ja fy sjutton för alla dessa sommartider. Allt tar så mycket längre tid...

Anonym sa...

Jobbigt när öppettiderna ändras...

Anonym sa...

Ha! Ja, ibland känns det verkligen som att Sverige stannar på sommaren- märkligt att katastrofen uteblir...

cillirill sa...

länge sedan jag kommenterade dig men du ska veta att jag läser varje dag! vet inte om SE sagt att jag ringt o pratat m honom?? Har inte mått så bra men jag är lycklig över att se att ni har guldklimpar i små och ibland stora mått...Tänker på er ofta
kram cilla

Anonym sa...

Trevlig midsommar!!

Elisabeth sa...

Till alla: Idag är ni alla verkligen mina livlinor...! Tack för alla kommentarer, att ni kommer och hälsar på, att ni bara finns...

Jag kan skatta mig så lycklig som har sådana livlinor..!

Det finns alltid något, eller någon som tänder ett ljus när det mörknar... idag var det alla ni.TACK ödmjukt....