söndag 1 juli 2007

En rastplats i mitt liv...



.... ska vi besöka i morgon! Vi ska åka till Rajastrand! Min hemby.... som vi inte har besökt sedan sommaren 2004. "Raja" betyder rastplats på lappska, och kommer från den tiden när lapparna drev sina renar och stannade i byn för att rasta... därav namnet!

För oss är det ett stort äventyr som väntar... Så många år av min tid har jag tillbringat där, barn- och ungdomsåren, med Carolina alla somrar som barn hos mormor och morfar, med Sven-Erik och byggandet av vår sommarstuga... allt som nu blivit ett vackert minne...

Ett äventyr med vemod.. Mamma och pappa bor inte längre kvar, mycket har förändrats och försvunnit, men det mest sorgliga är den halvfärdiga sommarstugan som vi blev tvungna att överge när Sven-Erik blev sjuk.... den står där som ett monumentalt verk över någons uppgång och fall... hans verk, som han nästan aldrig pratar om numera! Hur kommer den synen att påverka honom nu? Det kanske är sista gången han ser den...

Av den anledningen, att det kanske och mest troligt är så, sa min syster häromdagen: "På söndag kommer jag och hämtar er... nu åker vi till Raja! Det är en resa på nästan 30 mil enkel väg, så jag blev lite fundersam...! Skulle hon verkligen vilja göra det för oss? "Ja, men det kanske är sista gången för Sven-Erik, och ni behöver också få göra något roligt" sa hon. När jag sen berättade för Carolina började hon gråta, och sa: "Mamma, vi ska få åka till Raja igen.. å jag som trodde att jag aldrig skulle komma dig igen!" Då började även jag gråta...!

Syster... tack! Jag vågar ännu inte tro på det här...! Imorse berättade jag för Sven-Erik att vi skulle åka till Raja... men några större reaktioner var det inte! "Jaha", sa han bara... Jag tror inte han förstod riktig ...! Men oavsett vilket... bara en med änglainsikt kunde föstå hur väl vi behövde detta just nu! Bara en med änglainsikt kunde göra något sådant, för någon som kanske aldrig mer kommer att få uppleva det...

Så det blir ett äventyr med vemod - till den rastplats som var mitt liv...

12 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, vad härligt det låter....Vilken syster som gör det för er:) Det låter verkligen som en lyckans plats när man läser om dessa lyckotårar....Hoppas ni får en riktigt fin dag:) Kram...

Anonym sa...

Det låter ju helt underbart att göra sådana viktiga saker. Uppsöka platser som verkligen betyder något. Jag önskar dig och din familj allt gott/Kram Tussegumman

Anonym sa...

Roligt, jätteroligt hoppas det blir en riktigt bra dag...K b

Anonym sa...

Ps: snäll syster

Anonym sa...

Jag hoppas att ni alla får en kanondag! Om än vemodig och nostalgisk. Själen behöver också göra avslut.

Anonym sa...

Hoppas och håller tummarna för att det blir en kanon upplevelse för er alla!
Kram!

Anonym sa...

hej Elisabeth

Jo du har rätt. Nimrod var en man som står omtalad i GT. Det står att Nimrod var en väldig jägare inför Herren.
Nu var han också en väldig byggherre och byggde det var han som byggde Nineve blan annat,

han var gift med Semiramis och fick med henne sonnen Tammus. dessa gav senare upphov till moderbarnkulten enligt dom som kan det här bra. Denna kult är också genom Semiramis kopplat till de grekiska gudarna

Anonym sa...

vad jag slarvar med stavningen, måste skärpa mig

sofia

Anonym sa...

Oj, blir ni borta så länge! Jag kommer att sakna dina oumbärliga inlägg och även dina kommentarer på min sida.

Jag önskar er riktigt bra dagar och hoppas att du också kommer att kunna känna GLÄDJE mitt i sorgsenheten över en avbruten framtidslycka. Stor cyberkram!

Christina sa...

Så skönt för dig att komma bort ett tag.
Hoppas att ni får det skönt!
Trevlig resa till dig och de dina och så hörs vi sen
Kram

Anonym sa...

Åhh, nu förstår jag vad Raja är!!! Såå vackert och fridfullt..

Hoppas nu att ni får en bra resa och med största möjliga behållning...

Kramar!!!

cillirill sa...

kul att se att ni är vänner igen, man behöver sin syster. Men vad är det som säger att det är sista gången ni åker dit??